عراق فهرستی از ۶۰ تروریست تحت پیگرد را منتشر کرد

دستگاه‌های اطلاعاتی عراق روز یکشنبه نخستین بار اسامی 60 نفر را که به اتهام وابستگی به داعش، القاعده و حزب بعث در این کشور تحت پیگرد قرار دارند منتشر کردند. در این فهرست که خبرگزاری فرانسه به آن دسترسی پیدا کرد به ویژه اسم رغد دختر، صدام حسین که در اردن زندگی می کند، دیده می شود.

در این فهرست اسامی 28 عضو داعش، 12 عضو القاعده و 20 عضو حزب بعث و سِمت آنها در این سازمان ها و اتهاماتی که علیه آنها مطرح است، اغلب با تصاویر دیده می شود. همه این افراد عراقی هستند غیر از معن بشور که لبنانی است.

نکته عجیب درباره این فهرست این است که نام ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه وهابی-صهیونیستی داعش در آن دیده نمی‌شود. یک مقام بلند پایه دستگاه های امنیتی عراق از پاسخ به سئوال خبرگزاری فرانسه در این زمینه خودداری کرد. وی اعلام کرد: «این افراد تروریست های تحت پیگرد دستگاه قضایی و دستگاه های امنیتی هستند. این اسامی تاکنون محرمانه بود و نخستین بار آنها را منتشر کردیم».

این فهرست اسامی تکفیری هایی را شامل می شود که در موصل و استان نینوا و همچنین در استان های کرکوک، دیاله و الانبار عضو کادر فرماندهی داعش بودند. این تکفیری ها به قتل، حمله با ماده منفجره، حمله به نیروهای امنیتی و حمایت مالی و انتقال سلاح به داعش متهم هستند. در بین آنها به ویژه اسم فارس محمد یونس معلی «والی» داعش در شمال غرب عراق و همچنین صدام حسین الجبوری «امیر ولایت» جنوب موصل دیده می شود.

از بین تکفیری های القاعده به ویژه می توان به اسم عبد الناصر الجنابی حامی مالی این سازمان و نماینده سابق اشاره کرد.

از اعضای حزب بعث غیر از دختر دیکتاتور سابق عراق به ویژه اسم محمد یونس احمد، سرکرده یکی از شاخه های این حزب پس از انحلال آن در سال 2003 میلادی دیده می شود.