پاپ کتاب «فرشته صلح» را به اردوغان هدیه داد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز گذشته در پایان دیدار خصوصی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در واتیکان، به وی «فرشته صلح» اهدا کرد.

پاپ فرانسیس گفت: «این فرشته‌ صلحی است که بر عفریت جنگ غلبه می‌کند.» او فرشته صلح را نماد دنیای مبتنی بر صلح و عدالت دانست.

دیدار خصوصی پاپ و اردوغان ۵۰ دقیقه طول کشید؛ ۳۰ دقیقه طولانی‌تر از معمول. از جزئیات این دیدار خبری منتشر نشده است. رئیس‌جمهوری ترکیه پیش‌تر گفته بود که قصد دارد به‌ویژه درباره موضوع قدس با پاپ فرانسیس صحبت کند.

حضور اردوغان در واتیکان نخستین میزبانی واتیکان از یک رئیس‌جمهور یا رئیس دولت ترکیه در ۵۹ سال گذشته بود. روابط دیپلماتیک واتیکان و ترکیه در عالی‌ترین سطح از سال ۱۹۶۰ آغاز شد. اردوغان در سال ۲۰۱۴ در آنکارا میزبان پاپ فرانسیس بود.

اردوغان روز دوشنبه در آغاز دیدار با پاپ، از او تشکر کرد. خبرنگاران حاضر در محل، فضای این دیدار را رسمی و همراه با خشنودی توصیف کرده‌اند. رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از دیدار اعلام کرده بود که قصد دارد با رهبر کاتولیک‌های جهان درباره مبارزه با تروریسم و بحران سوریه هم گفت‌وگو کند.

واتیکان عملیات نظامی ترکیه علیه یگان‌های کردی در عفرین واقع در شمال سوریه را با نگرانی دنبال می‌کند. «کاردینال ماریو زناری» نماینده پاپ در دمشق، همواره خواستار توقف خشونت در سوریه شده است.

ناظران معتقدند که حقوق بشر یکی از موضوعاتی است که پاپ فرانسیس در دیدار با اردوغان به آن پرداخته است؛ همچنین موضوع حفظ امنیت اقلیت مسیحی در ترکیه و مشکلات مربوط به به‌رسمیت شناختن دارایی‌های کلیسای کاتولیک در ترکیه.