ماکرون به جدایی طلبان پاسخ داد

سفر دو روزه امانوئل ماکرون،‌ رئیس جمهوری فرانسه به جزیره کرس به شدت در داخل فرانسه زیر نظر است؛‌ چرا که برخی بیم آن دارند اعطای خودمختاری بیشتر به این جزیره، بانگ جدایی طلبی را در آینده بلند خواهد کرد.

ملی گرایان کرس که در انتخابات دسامبر گذشته با پیروزی، جایگاهشان را در مجمع ملی این جزیره مستحکم کردند،‌ هرگونه برنامه برای خارج کردن این منطقه از فرانسه را دستکم تا زمان حاضر رد کرده‌اند.

ماکرون سفرش را با ادای احترام به " کلود ایرینیاک"، استاندار جزیره کرس آغاز کرد؛ وی در سال ۱۹۹۸ هنگام پیاده‌روی در یکی از خیابان‌های شلوغ جزیره در شهر آژاکسیو ترور شد.

رئیس جمهوری فرانسه در این مراسم گفت،‌ جزیره کرس با این ترور در شوک فرو رفت. پلیس فرانسه در سال ۲۰۰۳ "یوآن کلونا"، ضارب وی را پس از چهار سال تعقیب و گریز در جنوب کرس بازداشت و به حبس ابد محکوم کرد.

ماکرون تاکید کرد که جزیره کرس که به شدت از نظر اقتصادی به فرانسه وابسته است، بخش جدایی‌ناپذیر جمهوری فرانسه است.

وی قول داد تا بدون تسلیم شدن در برابر تلاش‌های این بخش برای جدایی از جمهوری فرانسه، تلاش کند که آینده‌ای را که مردم کرس آرزویش را دارند، به آنها بدهد.

ملی‌گرایان کرس درخواست‌هایی دارند که شامل تبدیل شدن "کُرسی" به زبان رسمی و اعطای عفو به شهروندان محبوس این جزیره است که در نتیجه خشونت‌های حامی استقلال در زندان هستند.

ماکرون در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش گفته بود که نسبت به روسای جمهوری سابق فرانسه آماده‌تر است تا برای به رسمیت شناختن آینده این جزیره پا را فراتر بگذارد.