انتقاد افسر سابق سیا از بودجه نظامی آمریکا

 فیلیپ گیرالدی، افسر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفتگو با اسپوتنیک گفت بودجه پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با استناد بر رقابت استراتژیک بلندمدت واشنگتن با چین و روسیه، هزینه‌ها برای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را افزایش داده است. وی این رویکرد کاخ سفید را اتلاف سرمایه و نتیجه قانون‌گذاری اشتباه خواند و گفت نه مسکو و نه پکن، تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی‌شوند.

گیرالدی، متخصص سابق مبارزه با تروریسم در سازمان سیا، گفت: «بودجه نظامی باید به گونه‌ای طراحی شود که تهدیدهای واقعی را دفع کند، نه رقبا و یا دشمنان احتمالی را. آمریکا نباید به دنبال یافتن دشمن برای مبارزه باشد.»

روز 12 فوریه، دونالد ترامپ از لایحه بودجه پیشنهادی خود برای سال مالی 2019 رونمایی کرد که در آن، افزایش 13 درصدی بودجه پنتاگون نسبت به سال 2017 پیشنهاد شده است. در این لایحه، دلیل این افزایش بودجه نظامی «تمایل آمریکا مبنی بر باقی ماندن بزرگترین قدرت نظامی در جهان،» و حفظ جهانی اعلام شده است که ارزش‌های آمریکایی را منعکس کند. در این سند آمده است: «این اقدام، شامل در نظر گرفتن 597 میلیارد دلار بودجه پایه و 89 میلیارد دلار بودجه برای عملیات احتمالی فرامرزی می‌شود.»

در این لایحه بودجه به صراحت اعلام شده است اولویت اصلی برای وزارت دفاع آمریکا، «رقابت استراتژیک بلندمدت با چین و روسیه» است.

در لایحه بودجه رئیس جمهور آمریکا تصریح شده است: «آمریکا با شرایط امنیتی بین‌المللی خطرناک و رقابتی روبرو شده است که رقابت قدرت با چین و روسیه، تولید فناوری‌های خطرناک، بازیگران غیردولتی قدرتمند و گسترش تسلیحات کشتار جمعی از نشانه‌های آن هستند.»

گیرالدی در مصاحبه با اسپوتنیک با اشاره به بودجه پیشنهادی جدید آمریکا گفت: «آمریکا مدت زیادی است که سیاست مبارزه در یک جنگ بزرگ و یک درگیری در مقیاس کوچکتر به طور همزمان را دنبال کرده است. این سیاست بر پایه این باور است که واشنگتن باید نقش ریاست جهان را ایفا کند، که بسیاری از جمله خودم، با آن مخالفند.»

به باور این افسر سابق سیا، هدف کاخ سفید مبارزه با «رقبا» است و نه تهدیدهای واقعی. همین مسئله نیز به «هدر رفتن هزینه‌ها» منجر خواهد شد.