خداحافظی «احمد بن دغر» از دولت هادی

 «احمد عبید بن دغر» نخست وزیر دولت مستعفی یمن که به عربستان سفر کرده قرار است با «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن دیدار کند.

بن دغر که از عدن به ریاض رفته در صفحه توییتر خود نوشته که هدف از این دیدار رایزنی با هادی در خصوص بودجه و تکمیل توافق های یمن با عربستان در زمینه اقتصاد و توسعه استان های تحت کنترل دولت مستعفی یمن است.

با این حال روزنامه العرب چاپ لندن به نقل از منابع آگاه گزارش داد که بن دغر به ریاض فرا خوانده شده تا در خصوص تشکیل کابینه تکنوکرات کوچک با شماری از وزارت خانه های مهم و اساسی با هادی رایزنی کند.

العرب به نقل از منابع آگاه گزارش داده که احتمالا در این دیدار به بن دغر اعلام خواهد شد که در چارچوب توافق های صورت گرفته میان دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوبی این کشور تحت نظارت عربستان و امارات، بن دغر باید از نخست وزیری استعفا دهد.

به این ترتیب ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان می خواهد کابینه جدیدی با مشارکت نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوبی یمن و افراد نزدیک به «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور پیشین این کشور تشکیل شود.

العرب نوشته که هنوز نخست وزیر کابینه جدیدی که قرار است معرفی شود انتخاب نشده است اما از میان گذینه های موجود، احمد بن دغر، «رشاد العلیمی» یکی از رهبران حزب کنگره مردمی یمن، «ابوبکر العطاس» اولین نخست وزیر دولت وحدت ملی یمن و «عبدالعزیز المفلحی» استاندار سابق عدن به چشم می خورند.

این اولین بار است که بن دغر بعد از درگیری های مسلحانه ای که اخیرا در عدن ایجاد شده بود، یمن را ترک می کند. این درگیری ها میان افراد وابسته به شورای انتقالی جنوبی یمن تحت حمایت امارات و عناصر وابسته به عبدربه منصور هادی ایجاد شده بود و شورای انتقالی یمن خواستار کناره گیری دولت مستعفی یمن شده بود.