پیشنهادات "عباس" در سازمان ملل

رئیس تشکیلان خودگردان فلسطین گفت که بریتانیا با بیانیه بالفور، اراضی فلسطینی‌ها را به کسانی بخشید که حقی بر این سرزمین نداشتند.

محمود عباس طی سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی موضوع فلسطین تشکیل شده است، ادامه داد: «دولت بریتانیا همچنان مسئول فاجعه‌ای است که امروز شاهدش هستیم».

بنابر اعلام شبکه «العربیه»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: «شورای امنیت از اجرای قطعنامه‌هایش ناتوان بوده و اسرائیل همچنان فراتر از قانون عمل کرده و حالا اشغالگری موقت را به استعمارگری دائمی بدل کرده است».

وی گفت که سازمان ملل در اجرای قطعنامه های خود در مورد قدس شکست خورده است؛ چرا که رژیم صهیونیستی پایبند این قطعنامه‌ها نبوده است.

عباس با انتقاد از موضع اخیر رئیس جمهوری آمریکا در شناسایی شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل گفت: «در هر دیدار خود با ترامپ آمادگی خود برای راهکار دو دولتی را تکرار کرده‌ام، اما موضع دولت آمریکا مشخص نیست. آن‌ها در اقدامی غیرقانونی قدس را به پایتختی اسرائیل به رسمیت شناختند».

رئیس تشکیلات خودگردان اظهار داشت: «بعد از مدت‌ها گفت‌وگو و مذاکره، حالا می‌بینیم که کنگره آمریکا به ما می‌گوید تروریست. اگر ما تروریست هستیم، چرا با ما گفت‌وگو می‌کنید؟ اگر تروریست هستیم چرا با ما رابطه دارید؟».

عباس همچنین خواستار ایجاد مکانیزم بین‌المللی برای گفت‌وگوهای سازش با مشارکت چندجانبه به منظور وساطت در این گفت‌وگوها شد.

این مقام فلسطینی همچنین خواستار تشکیل کنگره بین‌المللی صلح برای سال 2018 شد و از سازمان ملل و شورای امنیت خواست فلسطین را به عنوان یک عضو کامل به رسمیت بشناسند.

عباس گفت که در این کنگره باید کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی به رسمیت شناخته شده و طرح سازش اعراب با اسرائیل اجرا شود.

رئیس تشکیلات خودگردان همچنین گفت که در طول گفت‌وگوهای پیشنهادی همه طرف‌ها باید اقدامات یکجانبه را متوقف کرده و به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل باید تعلیق شود.

وی گفت دولت تشکیلات خودگردان به کارمندهایی بدون هیچ نفوذ و قدرتی در کنار رژیم اشغالگر قدس تبدیل شده است.

محمود عباس همچنین گفت که تشکیلات خودگردان آماده است مناطقی را به صورت جزئی با رژیم اسرائیل تبادل کند.