لغو دیدار پنس با مقامات کره شمالی در حاشیه المپیک زمستانی

مقامات آمریکا روز سه شنبه اعلام کردند مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، که این ماه برای برگزاری بازیهای المپیک زمستانی در کره جنوبی حضور داشت، قرار بود در حاشیه این بازی‌ها با مقامات کره شمالی از جمله خواهر کیم جونگ اون دیدار کند، اما مقامات این کشور در آخرین لحظات این دیدار را لغو کردند.

نیک آیرز، رئیس دفتر پنس در بیانیه‌ای مدعی شد مقامات کره شمالی به امید آنکه معاون رئیس جمهور آمریکا مواضع خود را نرم‌تر کند به دنبال ترتیب این دیدار بودند، اما از این گام جهانی برای تبلیغ خود در طول بازی‌های المپیک صرفنظر کردند.

رئیس دفتر پنس در ادامه افزود: پس از آنکه مایک پنس کره شمالی را به نقض حقوق بشر متهم کرد و خبر از اعمال تحریم‌های جدید اقتصادی علیه این کشور داد، آنها (مقامات کره شمالی) از شرکت در این جلسه منصرف شدند یا شاید هیچگاه درباره حضور در این جلسه با ما صادق نبوده‌اند.

یک مقام آمریکایی نیز اعلام کرد طبق برنامه قرار بود معاون ترامپ با کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی و کیم یونگ نام، رئیس کل مجمع عالی خلق کره شمالی دیدار کند، اما مقامات کره شمالی دیدار 10 فوریه را دو ساعت پیش از آغاز آن، لغو کردند.

این دیدار قرار بود اولین ملاقات مقامات ارشد دو کشور پس از ماه‌ها تنش میان ترامپ و کیم جونگ اون بر سر برنامه‌ی موشکی و هسته‌ای کره شمالی باشد.

آیرز با تاکید بر اظهارات پنس پس از ترک بازی‌های المپیک گفت رئیس جمهور گفته بود که اگر آنها مایل به گفتگو باشند ما پیام غیرقابل انعطاف خود را به آنها ابلاغ کنیم. اگر مایل به دیدار باشند این دیدار را ترتیب دهیم. همچنین ترامپ تاکید کرده بود تا زمانی که کره شمالی با خلع سلاح کامل هسته‌ای خود موافقت نکند، ما از هیچ کدام از مواضع خود کوتاه نخواهیم آمد.

پنس با انتقاد از برنامه هسته‌ای کره شمالی از اعمال تحریم‌های سختگیرانه‌تر علیه این کشور خبر داده و همچنین تاکید کرده بود آمریکا تقویت روابط خود با  متحدان منطقه‌ای خود یعنی ژاپن و کره جنوبی ادامه خواهد داد.

همچنین کان کینگ هوا، وزیر خارجه کره جنوبی نیز با تاکید بر نقش مهم آمریکا در پیشبرد برنامه خلع سلاح کره شمالی گفت تنها زمانی که برنامه خلع سلاح کره شمالی ادامه یابد، روابط میان دو کره نیز پیشرفت خواهد کرد.