درخواست حزب حاکم ونزوئلا برای برگزاری انتخابات زودهنگام

در حالی که قرار است انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا 22 آوریل یعنی دوم اردیبهشت 97 برگزار شود، معاون حزب سوسیالیست ونزوئلا پیشنهاد داده است تا انتخابات کنگره نیز در همین تاریخ برگزار شود. این اقدام می تواند موجب کوتاه شدن دوره فعالیت کنگره ونزوئلا شود که فعلا در اختیار مخالفان دولت است.

مخالفان دولت ونزوئلا در انتخابات 2015 توانستند کنترل کنگره را در اختیار بگیرند. این بزرگترین پیروزی مخالفان ونزوئلا در دو دهه اخیر است.

ولی نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و سیستم قضایی این کشور که از وی حمایت می کند، به اقدامات و تصمیمات کنگره بی اعتنایی می کند.

دیوسدادو کابلو معاون حزب سوسیالیست ونزوئلا در سخنانی تاکید کرد: برگزاری انتخابات زودهنگام کنگره به نفع منافع ملی است چرا که اداره کنگره توسط مخالفان، بیهوده است. کشور ما باید تصمیمات مهمی بگیرد.

مخالفان و منتقدان به شدت از پیشنهاد کابلو انتقاد کرده اند. انتخابات کنگره ونزوئلا قرار است در سال 2020 میلادی برگزار شود. منتقدان بر این باورند که پیشنهاد مطرح شده تلاش دیگری از سوی حزب سوسیالیست برای در هم شکستن مخالفان و تبدیل کشور به یک دیکتاتوری کامل است.

قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور اواخر سال 2018 برگزار شود. آمریکا نسبت به تصمیم مادورو برای شرکت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داده و با این مساله مخالفت کرده است.

دولت ونزوئلا نیز بحران اقتصادی و اجتماعی اخیر این کشور را توطئه آمریکا ارزیابی کرده و گفته است که در حال مقابله با توطئه آمریکا برای پایان دادن به سوسیالیسم در آمریکای لاتین است.