ورود جنگنده های ترکیه به آسمان یونان

فرماندهی کل نیروهای مسلح یونان چهارشنبه شب با انتقاد شدید از تحرکات اخیر نیروهای نظامی دریایی و هوایی ترکیه اعلام کرد: تعداد 2 اف- 16 و تعداد 2 اف - 4 نیروهای هوایی ترکیه در دو مرحله حریم هوایی یونان را نقض و بر فراز جزایر یونان پرواز کردند.

فرماندهی کل نیروهای مسلح یونان اعلام کرد: جنگنده های نیروی هوایی ترکیه با نقض حریم هوایی ( FIR) آتن ابتدا بر فراز جزایری ' مارکونیسو ' و' انترپوفاگی' پرواز کردند که با اقدام به موقع جنگنده های نیروی هوایی یونان بعد از حدود 20 دقیقه مجبور به ترک حریم هوایی شدند.

بر پایه همین گزارش، حدود دو ساعت بعد مجدداً تعداد 4 جنگنده نیروی هوایی ترکیه وارد حریم هوایی یونان و بر فراز جزایر' اگنو نیسو' و ' کاستورولیزو' پرواز کردند که با اقدام جنگنده های نیروی هوایی یونان مبجور به فرار از فضای یونان گشتند.

گفتنی است که در این اواخر تنش بین یونان با ترکیه بشدت افزایش یافته است و در حال حاضر ترکیه با اعلام محدوده رزمایش نظامی تعدادی از جزایر یونان و در عمق مرزهای آبی یونان را محدوده رزمایش خود اعلام کرده است و تردد کشتی ها و پرواز هواپیماها در نزدیکی این مناطق را تا 15 روز دیگر ممنوع اعلام کرده است.

در همین حل طی چند روز گذشته تعدادی از کشتی های جنگی نیروی دریایی ترکیه محل فعالیت شرکت ایتالیایی در سواحل قبرس را که برای کشف نفت و گاز مستقر شده بود تهدید ومانع فعالیت کارکنان این شرکت نفتی شدند.

براساس گزارش رسانه های یونانی ابتدا ایتالیا اعلام کرد: برای محافظت از تاسیسات شرکت نفت و گاز خود کشتی جنگی به منطقه دریای اژه اعزام می کند .

رسانه های عمومی یونان امروز( چهارشنبه ) گزارش دادند که شرکت ایتالیا که مشغول اکتشاف نفت و گاز در سواحل قبرس ( جنوبی و ویونانی نشین) می باشد، اعلام کرده است که منطقه را ترک خواهد کرد و ایتالیا از اعزام کشتی جنگی به دریای اژه منصرف شده است.

ترکیه مدعی است که در منابع نفت و گاز احتمالی در مرزها ی و سواحل قبرس هم شریک می باشد و هم بخش شمالی قبرس( ترک نشین ) از این منابع دارای سهم است و باید به صورت مشترک و همکاری دو بخش قبرس برای اکتشاف نفت و گاز اقدام شود.