کره شمالی رزمایش مشترک آمریکا و ژاپن را محکوم کرد

کمیته ملی صلح کره شمالی درباره رزمایش پیش روی مشترک میان آمریکا و ژاپن هشدار داد که چنین اقداماتی فضای ایجاد شده برای روابط خوب ۲ کره و صلح در شبه جزیره کره را از بین می‌برد.

کمیته ملی صلح کره شمالی روز پنج شنبه (امروز) رزمایش موشکی مشترک ژاپن و امریکا را محکوم کرد.

 کمیته ملی صلح کره اقدام ژاپن و آمریکا برای برگزاری رزمایش مشترک را اقدامی «وحشیانه و گنگستری» توصیف کرد.

در بیانیه این کمیته آمده است: «چنین اقدام ددمنشانه‌ای، فضایی را که به سختی برای بهبود روابط ۲ کره و برای صلح در شبه جزیره کره ایجاد شده، تخریب خواهد کرد و به عنوان یک اقدام نظامی محرک، می‌تواند جرقه‌ای برای جنگ باشد.»

ژاپن و آمریکا قصد دارند رزمایش سالیانه مشترکی را روز جمعه (فردا) برای یک هفته آغاز کنند. کره شمالی نسبت به وسعت و خطرات این رزمایش هشدار داد.

طی ماه‌های اخیر هیات‌هایی عالی‌رتبه از کره شمالی برای گفت‌وگو پیرامون حضور ورزشکاران این کشور در المپیک کره جنوبی با مقامات سئول دیدار کردند. همچنین هیاتی عالی‌رتبه با حضور خواهر رهبر کره شمالی به مراسم افتتاحیه المپیک رفته و مقامات کره جنوبی دیدار‌های خوبی داشتند.

کره شمالی که می‌گوید توسعه برنامه موشکی و اتمی‌اش برای ایجاد موازنه در برابر آمریکاست، در ماه‌های اخیر با توجه به تصمیم دو کره برای کاهش تنش در شبه جزیره، آزمایش‌های موشکی و اتمی‌اش را متوقف کرده است. با این وجود، واشنگتن بر برگزاری رزمایش مشترک با ژاپن و کره جنوبی در نزدیکی شبه جزیره کره تأکید دارد.