رزمایش مشترک آمریکا و ژاپن در نزدیکی کره شمالی

علیرغم شدت تنش ها در شبه جزیره کره و تلاش سئول و پیونگ یانگ برای آغاز مذاکرات و کاهش تنش ها، نیروهای نظامی آمریکا و ژاپن تمرینات نظامی مشترک خود را آغاز کردند.

سیزدهمین تمرینات نظامی سالانه «مشت آهنین» روز جمعه در ایالت کالیفرنیا آغاز شد و تا 12 فوریه ادامه خواهد داشت. بیش از 500 نفر از نیروهای دریایی آمریکا به همراه 350 نفر از نیروهای زمینی ژاپن در تمرینات نظامی مشترک شرکت می کنند.

سخنگوی یکی از واحدهای نیروی دریایی آمریکا در خصوص این تمرینات اظهار کرد: «این تمرینات چالش برانگیز نیروهای نظامی دو کشور را برای مقابله با هر رویداد محتملی در منطقه اقیانوسیه آماده می کند.»

تمرینات نظامی «مشت آهنین» در حالی آغاز شده است که تنش ها میان کره شمالی، آمریکا و ژاپن به شدت افزایش یافته است. کره شمالی در ماه نوامبر قدرتمندترین موشک بالستیک خود را آزمایش کرد که به گفته پیونگ یانگ قادر است تمام نقاط آمریکا را هدف قرار دهد. اوایل ماه جاری میلادی نیز کیم جونگ اون و ترامپ یکدیگر را با قدرت و شدت عمل خود در به کار بردن تسلیحات هسته ای تهدید کردند.

با این حال، کره جنوبی و آمریکا تمرینات نظامی خود را به بعد از برگزاری المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ موکول کردند. این در حالی است که سئول و پیونگ یانگ با آغاز مذاکرات رسمی سعی دارند تنش ها میان دو کشور را حل و فصل کنند.

مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند تمرینات مشت آهنین ارتباطی به تحولات شبه جزیره کره ندارد و به همین دلیل به تعویق نخواهد افتاد.