هدف شوم آمریکا در سوریه

سیاست آمریکا در قبال سوریه تغییر کرده است؛ آمریکایی با شکست داعش و پس از مدت‌ها «این‌پا و آن‌پا کردن» بالاخره تصمیم گرفتند بر اساس طرح تفصیلی تجزیه سوریه، با باقی ماندن پشت ساحل شرقی فرات، جنگ را طولانی کنند؛ طی دو ماه گذشته، آمریکا در راستای چیدن مقدمات برای اجرای این طرح، متحدان خود را در جریان آن گذاشته است.

روزنامه «الاخبار» در همین راستا نوشت، به ایمیلی از سفارت انگلیس در واشنگتن دست یافته که راهبرد آمریکا برای تجزیه سوریه را تجویز می‌کند. طرح آمریکا برای تجزیه سوریه دیگر در قالب تحلیل یا تعامل دیپلماتیک روسیه با واشنگتن نیست و این موضوع از حرف‌های اخیر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه مشخص شد که گفت: آمریکا برای تجزیه سوریه برنامه‌ریزی می‌کند.

پس از حمله جنگنده‌ها و موشک‌اندازهای آمریکا به نیروهای سوریه و متحدان آن از جمله روسیه، این کشور (آمریکا) هفته گذشته تلاش کرد مرزها را از طریق پل‌های شناور از غرب فرات به شرق آن پشت سر بگذارد، آمریکا در راستای تثبیت خط فاصل آتش‌باری میان غرب فرات و شرق آن تلاش می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: اما آنچه رخ داد مانند یک صاعقه در آسمان صاف دیپلماتیک یا میدانی نبود، کشتاری که جنگنده‌های آمریکایی در میان نظامیان شرکت خصوصی واگنر (وابسته به روسی) در سوریه راه انداختند، مرزها و آینده فرات به سمت شرق را ترسیم کرد آنگونه که آمریکاییها از چند هفته قبل برای آن اماده شده بودند. این پس از آن رخ داد که در شورای امنیت ملی، راهبرد جدید برای سوریه پخته شد و آمریکایی‌ها شش هفته قبل به اطلاع متحدان خود در «گروه سوریه» رساندند که هدف آینده جدا کردن شرق سوریه از مابقی نقشه آن است و کاخ سفید چهار میلیارد دلار در یک سال برای حمایت مالی از نیروهای حاضر در منطقه به علاوه آموزش نیروهای گارد مرزی اختصاص داده است، نیروهایی که ادعا می‌شود برای کنار زدن سلطه کُردها در میان نیروهای دموکراتیک سوریه واقع در شرق فرات و تسهیل ایجاد یک (جریان) مخالف سیاسی در شرق فرات ایجاد می‌شوند تا مانع از برگشت ارتش سوریه شوند.

در ایمیل سفارت انگلیس در آمریکا که متشکل از پنج صفحه است، «بنیامین نورمن» کارشناس امور خاورمیانه به وزارت خارجه انگلیس، راهبرد آمریکا برای تجزیه سوریه را توضیح می‌دهد همانگونه که «دیوید ساترفیلد» این طرح را در نشستی که در ماه گذشته (ژانویه) برگزار شد برای «گروه سوریه» توضیح داد.

در نشست این گروه در ماه گذشته افراد فوق شرکت کردند: «هیو کلاری» رئیس تیم سوریه در وزارت خارجه انگلیس، «جروم بونافون» رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه فرانسه، دو متحد عرب واشنگتن برای تجزیه سوریه یعنی «نواف وصفی التل» مشاور وزیر خارجه اردن و «جمال العقیل» مسئول امنیتی در وزارت کشور عربستان بود.

ساترفیلد به صراحت از هدفی که به دنبال رسیدن به آن در سوریه است، صحبت کرده، این هدف همان تقسیم سوریه و جدا کردن شرق سوریه از شمال شرق این کشور است. وی گفته است: طرحی که باید بر روی آن کار کنیم از پنج نقطه تشکیل شده است: تجزیه سوریه، کنار زدن (نشست) سوچی، احاطه ترکیه، صدور دستورهایی برای استفان دی‌میستورا (نماینده سازمان ملل در امور سوریه) برای احیای دوباره (نشست) ژنو، اجرای سندی 8 نکته‌ای برای راه‌حل سوریه که واشنگتن در نشست اخیر آن را به معارضان و نمایندگان دولت در وین تحویل داده است.

در ادامه این گزارش آمده است شرکت‌کنندگان در این نشست اعلام کرده‌اند در صورت استقبال از پیشنهاد یاد شده، به خود یکسال زمان برای اجرای آن دهند، آنها همچنین به پیشرفت ملموس طی سال 2018 و پاسخ به ادعای پیروزی روسیه فرا خواندند. این مجموعه تصمیم گرفته‌ است یکه‌تازی روسیه در مشخص کردن آینده نظامی سیاسی در سوریه را با حمایت مالی و سیاسی از دی‌میستورا برای محکم کردن مذاکرات ژنو کنار بزند.

ساترفیلد همچنین به اطلاع حاضران در این نشست رسانده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم دارد علیرغم شکست داعش، نیروی نظامی مهمی را در سوریه نگه دارد و دولت آمریکا سالانه 4 میلیارد دلار برای این عملیات اختصاص داده است، بودجه‌ای که منابع غربی می‌گویند در راستای توسعه پایگاه‌های آمریکایی در اراضی تحت سیطره کردها خصوصا در «الرمسلان» در شرق سوریه و نیز «عین‌العرب» (کوبانی) در مرز سوریه و ترکیه به کار گرفته خواهد شد . هدف از این کار جلوگیزی ار تمرکز ایرانی‌ها در سوریه برای مدت طولانی یا شرکت آنها در راه‌حل‌های سیاسی سوریه است.

الاخبار افزود، سازمان ملل نقشی پررنگ در طرح تجزیه سوریه خواهد داشت، اولویت به محکم کردن مسیر (نشست) ژنو داده خواهد شد، آمریکایی‌ها به حاضران در نشست یاد شده گفته‌اند که از حالا به بعد در نشست‌های آستانه شرکت نخواهنند کرد برای بازگشت به مسیر سیاسی ژنو، سطح دیپلماتیک خود را به کمترین حد ممکن کاهش خواهند داد اما دعوت‌شوندگان به نشست ژنو اذعان دارند علیرغم تمام تلاش‌های دی‌میستورا برای زنده کردن دوباره این نشست، گفت‌وگوهای ژنو شکست خورده است؛ اینها اعتراف کرده‌اند در راستای شرایط میدانی فعلی و عقب‌نشینی معارضان، فایده‌ای برای پیشنهاد آتش‌بس در نشست ژنو وجود ندارد زیرا در حقیقت کسی قادر نیست جلوی دولت سوریه برای بازپس‌گیری مناطقی را که هنوز در دست معارضان در ادلب و غوطه شرقی است، بگیرد.

در ادامه گزارش این روزنامه لبنان آمده است، آمریکایی‌ها به فکر دولت انتقالی و نیز اجرای بخش مربوط به آن آنگونه که در قطعنامه 2254 آمده، نیستند؛ ساترفیلد در نشست برگزار شده به معارضان توصیه کرده از ایده دولت انتقالی حمایت نکنند و در هیچ مناسبتی نباید به این موضوع اشاره کنند. وی تشریح کرده که هدف آمریکایی‌ها از اقدامات دیپلماتیک، حفظ وجهه و نشان دادن نرمی آنها در این زمینه به علاوه عدم مبالغه در به کاری‌گیری معارضان در این مذاکرات است بدون اینکه (واشنگتن) از هدف نهایی و اساسی خود برای تقسیم سوریه و برکنارس بشار اسد دست بردارد.

الاخبار افزود، آمریکایی‌ها برای همه شرح دادند که طرح شامل ایجاد سازمان‌ها و شروطی برای انتخابات است که بشار اسد نتواند در آن پیروز شود به همین دلیل توجیه قانع‌کننده‌ای برای ممانعت از شرکت اسد در انتخابات وجود ندارد.

شرکت‌کنندگان در نشست مذکور با راهبری در قبال روسیه موافقت کردند که ابتدا نیت‌های این کشور برای فراهم کردن شروط مناسب در اجرای انتخابات (سوریه) تحت نظر سازمان ملل را بسنجند و دیگر اینکه دولت را به سمت مذاکره برای قانون اساسی جدید و عدم اکتفا به حرف‌های شیرین سرگئی لاوروف بکشانند. ساترفیلد در این راستا گفت: ما از محکم نبودن جایگاه «ولادیمیر پوتین» (رئیس‌جمهور روسیه) برای هل دادن مسکو به سمت شانه‌خالی کردن از حمایت اسد و از طریق نشست‌های بیشتر در شورای امنتی و نیز حمله رسانه‌ای بیشتر علیه وی استفاده خواهیم کرد.

در پایان این گزارش آمده است؛ آنطور که ساترفیلد به شرکت‌کنندگان در نشست مذکور گفته آمریکا پیشنهادی برای تقویت کانال دیپلماتیک در شرق فرات و با کردها از طریق تعیین «ویلیام روبوک» به عنوان نماینده نزد «نیروهای دموکراتیک سوریه» ارائه داده است. همانگونه که پیشنهادهایی برای اعطای وزن بیشتر دیپلماتیک به کردها در مسیر مذاکرات بدون تحریک کردن ترکیه داده است خصوصا اینکه اینها در جریان گام‌های آمریکا در این زمینه هستند و این همان موضوعی است که ترکیه با آن حمله به عفرین را توجیه می‌کند؛ واشنگتن همچنین پیشنهاد داده تعداد بیشتری از نمایندگان کردها در مذاکرات ژنو زیر پرچم «نیروهای دموکراتیک سوریه» شرکت کنند و هیأتی به نمایندگی از شرق فرات تشکیل شود.