رقابت برنج و کینوآ در انتخابات مالزی

نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی که امسال در بحبوحه اتهامات فساد برای انتخاب مجدد نامزد شده است، گفته است در رژیم غذایی جدیدش به استفاده از دانه‌های گیاه گرانقیمت کینوآ روی آورده است.

کینوآ گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است. کینوآ گیاه بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو، بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا۳ است. این گیاه قدمتی بیش از پنج‌هزار سال دارد و اکنون نیز در آمریکای جنوبی در سطح وسیعی در حال کشت است. در دهه اخیر کینوآ به عنوان یکی از «دانه‌های باستانی» و جایگزین سالم‌تر و جذاب‌تر گندم در کشورهای غربی شناخته شده‌است. گیاه کینوآ، گیاهی مقاوم به شرایط کم‌آبی و شوری است. میزان برداشت آن در هکتار با توجه به شرایط کشت دو تا شش تن است.

نخست‌وزیر مالزی پنج‌شنبه در جلسه پرسش و پاسخ بودجه ۲۰۱۸ گفته است: "من برنج نمی‌خورم. من کینوآ می‌خورم. پسرم آن را به من معرفی کرد. بهتر از برنج است." او سپس مورد تمسخر سیاستمداران اپوزیسیون قرار گرفت که معتقدند او دیگر درکی از شرایط عامه مردم ندارد.

همزمان با افزایش هزینه‌های زندگی، نجیب به دلیل سبک زندگی مجللش و تحقیقات جاری مربوط به دزدسالاری در ایالات متحده آمریکا درباره به سرقت رفتن ۴.۵ میلیارد دلار از صندوق سرمایه‌گذاری دولت مالزی تحت پیگرد است.

رهبران اپوزیسیون مالزی برای انتقاد از این سخنان صف کشیدند و ماهاتیر محمد، از نامزدهای پست نخست‌وزیری گفت: "من تنها برنج محلی می‌خورم." لیم کیت سیانگ، از قانونگذاران مالزیایی هم گفت کینوآ ۲۳ برابر گران‌تر از برنجی است که ۳۰ میلیون مالزیایی می‌خورند. او گفت: "چهاردهمین انتخابات پارلمانی مالزی رقابت میان کینوآ و برنج، دولت تمیز و دزدسالار، نجیب و مردم مالزی است." لیم گوآن انگ، سر وزیر ایالت پنانگ مالزی هم وعده داد: برنج بر کینوآ پیروز می‌شود.

با ادامه انتقادات، دفتر نخست‌وزیر مالزی در پیامی از نجیب رزاق دفاع کرد و گفت: این بخشی از رژیم غذایی سالم است. یک پزشک هم همین توصیه را داشت. علاوه بر این، نخست‌وزیر همچنین تمرین‌های ورزشی برای سلامتی و تناسب اندام انجام می‌دهد. یادآور می‌شویم که نخست‌وزیر هر هفته در مراسم‌های متعددی شرکت می‌کند و از وعده‌های غذایی متنوعی شامل برنج هم میل می‌کند.