ناراحتی مردم کره جنوبی

این معترضان رئیس هیات کره شمالی را عامل حمله کشنده سال 2010 میلادی به یک کشتی جنگی کره جنوبی می‌دانند. حدود 2 هزار و 500 افسر پلیس برای متفرق کردن معترضان به محل تجمع آنان اعزام شدند و سرانجام هیات کره شمالی به هتلی در سئول رسیدند.

تصمیم کره شمالی برای اعزام ریاست سابق اطلاعات ارتش این کشور به مراسم اختتامیه المپیک زمستانی کره جنوبی، خانواده 46 ملوانی را که در حمله به یک کشتی جنگی کره جنوبی کشته شده بودند، عصبانی کرده است.

تظاهرکنندگان به «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی نیز معترض بودند چرا که وی در واقع میزبان مهمانان رقابت‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ است. رئیس حزب اپوزیسیون کره جنوبی نیز ضمن انتقاد از مون وی را به سو‌ء استفاده از قدرت و خیانت متهم کرد.

هیات کره شمالی برای مراسم اختتامیه المپیک به سرپرستی «کیم یونگ چول» به کره جنوبی سفر کرد. وی یکی از افسران سابق اطلاعات ارتش کره شمالی بود و به دلیل غرق شدن یک کشتی جنگی کره جنوبی مورد انتقاد قرار دارد البته کره شمالی این اتهام را رد کرده است.

طی دو ماه اخیر چندین بار دیدارهایی میان هیات‌های عالی‌رتبه کره شمالی و مقامات کره جنوبی برای حضور ورزشکاران پیونگ یانگ در المپیک زمستانی برگزار شده است.

همچنین در اقدامی بی‌سابقه هیاتی عالی‌رتبه با حضور خواهر رهبر کره شمالی و رئیس پرزیدیوم این کشور برای حضور در مراسم افتتاحیه به کره جنوبی سفر کردند و با مقامات سئول دیدار داشتند. طرفین این دیدار را مثبت ارزیابی کرده و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از رئیس جمهور کره جنوبی برای سفر به پیونگ یانگ دعوت کرد.

تنش‌ها در شبه جزیره کره میان کره شمالی از یک سو و آمریکا و متحدانش از جمله کره جنوبی از سوی دیگر طی سال‌های اخیر رو به افزایش گذاشته است. کره شمالی اقدام به آزمایش‌های موشکی و اتمی در منطقه می‌کند و علت آن را حضور نظامی آمریکا و برگزاری رزمایش‌های متعدد با متحدانش در این منطقه عنوان می‌کند.