ترکیه: آمریکا منطقه را تهدید می کند

ایشیک با حضور در مرکز نمایشگاه های ترابوزان در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: به رغم مخالفت آشکار کشورهای اسلامی و همچنین مخالفت سازمان ملل متحد، تصمیم آمریکا در بازگشایی سفارت خود در شهر قدس، بسیار تاسف بار و ناراحت کننده است.

وی تاکید کرد: تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر انتقال سفارت خود از تل آویو به شهر قدس، به بی ثباتی و مشکلات امروزی منطقه خواهد افزود.

وزارت امور خارجه آمریکا جمعه گذشته (4 اسفند) اعلام کرد ممکن است پروژه انتقال سفارتخانه آمریکا از شهر تل‌آوبو به شهر قدس را تسریع کند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که ممکن است انتقال سفارتخانه را به تاریخ 14 می، مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم غاصب صهیونیستی انجام دهد.

همزمان 'شلدون آدلسون' سرمایه‌دار یهودی ـ آمریکایی اعلام کرده که حاضر است برای تسریع پروژه انتقال سفارت، هزینه این انتقال را پرداخت کند.

پس از اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی و دستور ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، موجی از خشم و نفرت جهان اسلام را فرا گرفت.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به منظور مقابله با این تصمیم آمریکا، سران کشورهای اسلامی را به استانبول دعوت کرد که در پایان این گردهمایی، قدس شرقی به عنوان پایتخت ابدی فلسطین معرفی شد.

اواخر سال گذشته میلادی نیز مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه علیه تصمیم اخیر ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را با 128 رای مثبت، 9 رای منفی و 35 رای ممتنع تصویب کرد.

آمریکا در جلسه شورای امنیت پیش نویس طرح مصر در خصوص قدس به رغم رای مثبت 14 کشور عضو این شورا را وتو کرده بود.

بر اساس طرح مصر در این پیش نویس، بدون ذکر نام کشور یا محکوم کردن کشوری، هر اقدامی برای تغییر وضعیت قدس لغو می شود و از تمامی کشورها خواسته شده است که از انتقال سفارت خود از سرزمین های اشغالی به قدس خودداری کنند.