احتمال تغییر دیپلمات‌های ارشد چین

چند منبع آگاه اعلام کردند احتمالاً چین در نشست سالانه پارلمان در ماه مارس به منظور مقابله با بدگمانی آمریکا نسبت به پکن، برخی از دیپلمات‌های ارشدش را تغییر می‌دهد.

به گفته منابع آگاه، به احتمال زیاد «وانگ چی شان» یکی از نزدیکان «شی‌جین‌پینگ» (رئیس‌جمهور چین) که سابقه تنظیم روابط با واشنگتن را دارد، به عنوان معاون رئیس‌جمهور انتخاب شود. در این صورت، او مستقیماً به شی گزارش خواهد داد.

بر اساس گفته این منابع، «وانگ یی» وزیر خارجه کنونی چین نیز در یکی از سمت‌های مشاور دولتی مشغول به کار خواهد شد. مشاوران دولتی در چین از وزرا مقامی بالاتر دارند و به کابینه گزارش می‌دهند. به گفته برخی منابع، وانگ‌ یی ممکن است با حفظ سمت وزیر خارجه، در سمت مشاور نیز مشغول بکار شود.

امکان دیگر این است که «سانگ تائو» رئیس بخش امور بین الملل حزب کمونیست، به سمت وزیر خارجه گماشته شود. سانگ در فیلیپین و هند خدمت کرده و انگلیسی را به خوبی صحبت می‌کند.

یانگ نیز که در ماه اکتبر به کابینه پیوست، ممکن است سمت معاونت نخست‌وزیر را به دست آورد و مسئولیت امور خارجی را بر عهده بگیرد. به گفته منابع مذکور، احتمالاً یانگ مسئول اصلی ارتباط مستقیم با کنگره آمریکا خواهد بود.

در نتیجه وانگ چی شان، یانگ و سپس وانگ یی به ترتیب دیپلمات‌های ارشد چین خواهند بود. یکی از منابع مطلع به رویترز گفت: «سه دیپلمات ارشد مشخص خواهد شد و تمرکز اصلی بر آمریکا خواهد بود». تغییر این افراد در آخرین لحظات امکان پذیر خواهد بود و تصمیم پارلمان تا پایان نشست سالانه در اواسط ماه مارس نهایی نخواهد شد.

با اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، سفری بدون مجادله به چین داشت، تنش‌های میان پکن و واشنگتن بخصوص در زمینه تجارت تشدید شده است. ترامپ به دنبال یک ارتباط تجاری متعادل‌تر با چین است و تهدید کرده تعرفه‌هایی را برای واردات فولاد از چین و دیگر کشورها مشخص خواهد کرد.