آمریکا شریک استراتژیک خود در جنگ با داعش را از دست می‌دهد

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش داد با امتناع روزافزون نیروهای دموکراتیک کُرد در سوریه از مقابله با تروریست‌های داعش، ائتلاف مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا در حال از دست دادن یکی از موثرترین شرکای خود در سوریه است.

به نوشته این روزنامه، با سرباز زدن نیروهای کُرد از مبارزه با داعش، نگرانی مقامات ارشد دولت ترامپ و فرماندهان ارتش در این باره هر روز بیشتر می‌شود.

تحلیل­گران آمریکایی معتقدند بدون حمایت گروه‌های کُرد، کمپین مبارزاتی برای شکست گروه تروریستی داعش در معرض خطر قرار می‌گیرد. بدین ترتیب داعش فرصتی برای بازیابی خود و نفوذ عمیق تر به غرب سوریه و در نهایت به ترکیه و اردن را خواهد داشت و خواهد توانست به اقدامات خود ادامه دهند.

به گفته پنج مقام نظامی آمریکا که از نزدیک بر شرایط نظارت دارند، هرچند تعداد نیروهای دموکراتیک سوریه، نیروی کُرد و عرب حاضر در شمال و شرق سوریه در حدود 50 هزار نفر است، دو هفته پیش، بیش از 20 هزار مبارز کُرد برای مقابله با تهاجمات ترکیه در عفرین مستقر شدند.

رئیس مشترک حزب اتحادیه دموکراتیک سوریه در مصاحبه ای در تاریخ 26 فوریه گفت: عملیات ترکیه در عفرین به شدت بر مبارزه ما علیه داعش تاثیر گذاشته است. وی گفت پس از اینکه ما توانستیم از پیشروی عناصر داعش در این مناطق جلوگیری کنیم، ترکیه  نیروهای ما را در این منطقه مورد حمله قرار می­‌دهد.

در تاریخ 20 ژانویه، ترکیه اعلام کرد که عملیات شاخه زیتون را علیه نیروهای کُرد در منطقه عفرین سوریه آغاز کرده است. این حرکت آنکارا در واکنش به تصمیم آمریکا برای آغاز آموزش 30 هزار نیروی امنیت مرزی از نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه شامل یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ)، حزب اتحاد دموکراتیک (پ ی د) که آنکارا آنها را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک ) می‌داند، صورت گرفت. گروه پ ک ک از سوی ترکیه به عنوان گروه تروریستی شناخته می­‌شود.

این تصمیم واشنگتن به شدت با انتقاد از سوی آنکارا مواجه شد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تهدید به نابودی این گروه تروریستی کرد. دمشق نیز اقدامات ترکیه را به شدت محکوم و آن را نقض حاکمیت سوریه عنوان کرد.

با این حال آنکارا تاکید کرد که این عملیات، دولت سوریه را هدف قرار نمی‌دهد و با هدف پاکسازی منطقه از وجود تروریست ها از منبج آغاز و در کل مرزهای ترکیه ادامه دارد.