مواضع دوگانه آمریکا درباره صلح افغانستان

«دانا وایت» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره گفت‌وگوهای طالبان با واشنگتن گفت: طالبان از خشونت دست بکشند و از قانون اساسی افغانستان نیز تبعیت کنند و سپس باید پای میز مذاکره حاضر شوند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که معاون اداره امور ریاست جمهوری افغانستان گفته بود؛ برای مذاکرات صلح با طالبان پیش‌شرطی وجود ندارد.

«هارون چخانسوری» تاکید کرده بود که دولت افغانستان ترجیح می‌دهد تا گفت‌وگوها در خاک افغانستان انجام شود، اما در صورت بروز مشکل می‌توان مذاکرات را در یک کشور اسلامی دیگر و یا یکی از دفاتر سازمان ملل انجام داد.

واشنگتن در حالی برای مذاکره با طالبان پیش‌شرط اعلام کرده است که سخنگوی این گروه اخیرا در بیانیه‌ای نشست «روند کابل» را توطئه‌ای برای تسلیم شدن این گروه دانست.

«ذبیح‌الله مجاهد» با دست‌نشانده خواندن دولت افغانستان تاکید کرد که به رسمیت شناختن دولت افغانستان به معنی پیروزی آمریکا در این کشور است، زیرا افغانستان اشغال شده است.

گفتنی است که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست روند کابل از آمادگی دولت برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان یک جریان سیاسی و مورد عفو قرار گرفتن زندانیان طالبان در صورت ملحق شدن به روند صلح خبر داده بود.