السیسی نوکری خود به ولیعهد عربستان را ثابت کرد

«عبدالفتاح السیسی» پروتکل رسمی را دو بار زیر پا گذاشت تا خوشحالی خود از سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به قاهره را نشان دهد که امروز سفر سه روزه خود را به قاهره آغاز کرد.

به گزارش رای الیوم زمانی بود که بن سلمان به فرودگاه قاهره رسیدو السیسی از وی نزدیک پله های هواپیمای سلطنتی استقبال کرد و این اقدام فقط شامل حال پادشاهان و روسای جمهور کشورها می شود. این یعنی السیسی با میهمان عربستانی جوان خود به همان شیوه ای رفتار می کند که با مسافران بزرگ به مصر رفتار می کند.

همچنین دادگاه عالی قانون اساسی در مصر طی حکمی همه حکم های قضایی سابق را که بر مصری بودن دو جزیره«تیران» و «صنافیر» در ورودی خلیج«عقبه» تأکید می کنند را لغو کرد و بار دیگر بر حاکمیت عربستان بر این دو جزیره تأکید کرد.این حکم قضایی 24 ساعت قبل از رسیدن شاهزاده بن سلمان به فرودگاه قاهره صورت گرفت.

السیسی به خوبی می داند که حاکم کنونی بر عربستان سعودی شاهزاده بن سلمان است و طی چند ماه دیگر تبدیل به پادشاه عرستان می شود و به دلیل سن کم اش(32 سال) چه بسا نزدیک به نیم قرن در حکومت باقی بماند به همین دلیل بر این اصرار دارد تا از این سفر برای تعمیق روابط با وی بهره برداری کند و همه تلاش هایش را برای راضی کردن وی مبذول کند به امید آن که وام ها و سرمایه گذاری های بیشتری به دست آورد که به خروج مصر از بحران اقتصادی کنونی اش کمک کند.

دستور دادن به دادگاه عالی قانون اساسی که همه قضات آن را رئیس جمهور تعیین می کند، برای صدور حکمی مبنی بر عربستانی بودن جزایر صنافیر و تیران پیش از رسیدن شاهزاده بن سلمان به مصر اقدامی است که با دقت محاسبه شده بود و بازتاب دهنده درک السیسی رئیس جمهور از حساسیت شاهزاده میهمان نسبت به این مساله است.

اگر اندکی به عقب بر گردیم و به طور مشخص به ماه آوریل 2016 زمانی که ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی سفری رسمی به مصر داشت می بینیم که از وی به گرمی زیادی استقبال شد لیکن این گرمی تبدیل به بحران حادی در روابط دو کشور شد و به شکل جنگ رسانه ای شدیدی بازتاب پیدا کرد آن هم به محض آن که میهمان عربستانی اراضی مصر را ترک کرد و دلیل آن نیز اصرار شاهزاده جوان بر چشم پوشی مصر از دو جزیره به نفع عربستان و بازگرداندن حاکمیت آنها به عربستان بود و این اصرار پیش از سفر پدرش به مصر صورت گرفت؛

درخواستی که رهبران مصر را عصبانی کرد و عزت ملی شان را جریحه دار کرد و این زخم زمانی بیشتر و عمیق تر شد که عربستان سعودی تصمیم گرفت که کمک های خود به مصر را متوقف کند و توافقنامه ارسال 700 تن نفت در ماه به مدت پنج سال به مصر با شروط مالی بسیار سبک را نیز به تعلیق در آورد.