ولیعهد در مصر دست به جیب شد!

یک مقام سعودی روز دوشنبه اعلام کردبر اساس این قرارداد، مصر متعهد شده است بیش از هزار کیلومتر مربع از زمین های شبه جزیره سینا را برای ساخت کلان شهر و ایجاد منطقه تجاری در اختیار عربستان سعودی قرار دهد.

پیش از این محمد بن سلمان در یک کنفرانس سرمایه گذاری خارجی در ریاض از پروژه ای به نام «نئوم» برای ایجاد کلان شهری به وسعت 26 هزار و پانصد کیلومتر مربع در حاشیه دریای سرخ خبر داده بود. مقامات سعودی برآورد کردند مجموع سرمایه گذاری های عمومی و خصوصی در این منطقه به 500 میلیون دلار برسد.

به گفته مقامات سعودی، این کلان شهر با نظام قانونی و قضایی منحصر به خود که موجب جذب سرمایه گذاران خارجی خواهد شد، اداره می شود و بر بخش هایی نظیر انرژی، آب، بیوتکنولوژی، صنعت غذایی، تولید و توریسم متمرکز خواهد بود.

ساخت این کلان شهر در حاشیه دریای سرخ، اقدامی جسورانه از سوی ولیعهد 32 ساله عربستان سعودی در راستای صرف درآمدهای نفتی این کشور خاورمیانه ای محسوب می شود. قرار است عربستان سعودی در شبه جزیره سینا 7 شهر و پروژه گردشگری ایجاد کند.

اردن و مصر نیز در راستای توسعه این منطقه با عربستان سعودی همکاری خواهند کرد. قرار است این دو کشور برای برقراری سفرهای دریایی به این منطقه در فصل زمستان با شرکت های اروپایی مذاکره کنند.

همچنین ریاض و قاهره توافقاتی را در حوزه محیط زیست و جلوگیری از آلودگی دریای سرخ به امضا رساندند.