پوتین جلوی آمریکا ایستاد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد روسیه هیچگاه هیچیک از 13 تبعه روس را که ماه گذشته از سوی رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه متهم به مداخله در انتخابات سال 2016 آمریکا شده‌اند، به واشنگتن مسترد نخواهد کرد. پوتین تاکید کرد که اقدامات این افراد به نمایندگی دولت روسیه انجام نشده است.

پوتین در دومین مصاحبه خود با میگن کلی، مجری ان بی سی نیوز، هر گونه اقدام دولت روسیه به نفع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در انتخابات سال 2016 را رد کرد.

پوتین در این مصاحبه با تاکید به کلی گفت که هیچگاه شهروندان روسیه را به هیچکس استراداد نخواهیم کرد. او اعلام کرد که تا زمانی که مقامات آمریکایی اطلاعات لازم در این زمینه در اختیار ما قرار ندهد، در این باره نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم. روسیه آماده بررسی اطلاعات و صحبت در باره آن است.

او تاکید کرد که دولت روسیه هیچ نقشی در این زمینه نداشته است.

پوتین افزود: کسانی که در انتخابات آمریکا مداخله داشته‌اند نماینده دولت روسیه نیستند. اینکه این افراد واقعا چه اقداماتی انجام داده‌اند نمی‌توانم در این باره اظهار نظر کنم.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: حتی در صورتی که شهروندان روس مورد اتهام، کاری را که مظنون به انجام آن هستند، انجام داده باشند، مقام‌های آمریکایی باید اطلاعاتی را که در این زمینه در اختیار دارند، با ما به اشتراک بگذارند.

گاردین در ادامه نوشت پاسخ پوتین به مجری ان بی سی نشان داد که حتی اگر این 13 تبعه روس در دادگاه آمریکا حاضر شوند شانس زیادی برای نجات یافتن خواهند داشت. آمریکا و مسکو هیچ گونه پیمان استرادادی میان خود ندارند و براساس قانون اساسی روسیه، استرداد شهروندان روس ممنوع است.

روزنامه گاردین گزارش داد وجود داشتن یا نداشتن اطلاعات محرمانه یکی از بخش‌های مهم تحقیقات تیم مولر درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا است، که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا توافق نظر دارند که این اقدامات انتخابات را به نفع ترامپ هدف قرار داده است.

تیم تحقیقاتی مولر همچنین به دنبال بررسی تبانی میان نزدیکان رئیس جمهور آمریکا و مسکو است و در نتیجه تحقیقات چهار تن از کارکنان سابق ترامپ، مایکل فلین، مشاور امنیت ملی، جرج پاپادوپولوس، مشاور سیاست خارجی، پاول منافورت، مدیر کمپین ترامپ و معاون وی ریک گیتس، را در این پرونده متهم کرده است.

از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا با رد هر گونه تبانی میان کمپین انتخاباتی خود و مقامات کرملین تحقیقات رابرت مولر را شکار جادوگر خواند.

ماه گذشته رابرت مولر 13 تبعه روس را متهم به ارتباط داشتن با افرادی از کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ کرد.