"قوم و خویش" پردردسر ترامپ

در بحبوبه تحقیقات جاری در پرونده رسوایی دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا نگاه همه بازپرس ها به شکل گسترده به مشاوره ها و رایزنی های «جارد کوشنر» داماد رئیس جمهور با خارجی ها اندکی پیش از و در آستانه رسیدن ترامپ به قدرت و انتقالش به کاخ سفید است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: از بارزترین مشکلات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اتهام وی به آمیخته کردن تجارت و سیاست است. برخی منابع رسانه ای اشاره کردند که مشاوره های داماد ترامپ با برخی خارجی ها از جمله در کشورهای حاشیه خلیج فارس بر سیاست های بعدی رئیس جمهور تأثیر گذاشته است.

بر اساس اطلاعاتی که رسانه های آمریکایی منتشر کردند، در بحبوبه تحقیقات جاری در پرونده رسوایی دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا نگاه همه بازپرس ها به شکل گسترده به مشاوره ها و رایزنی های «جارد کوشنر» داماد رئیس جمهور با خارجی ها اندکی پیش از و در آستانه رسیدن ترامپ به قدرت و انتقالش به کاخ سفید است.

شبکه تلویزیونی« ان.بی.سی نیوز» دو روز پیش گزارش داد که بازپرس های فدرال در این زمینه تحقیقات انجام می دهند تا ببینند که مذاکرات تجاری که جارد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با خارجی ها در زمان انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بعدها بر سیاست کاخ سفید تأثیر گذاشت یا نه.

 

ان بی سی نیوز نیز در گزارش خود تأکید کرد که بازپرس های فدرال با چند شهروند ترکیه به منظور دستیابی به اطلاعات درباره کوشنر از طریق دفتر رایزن حقوقی در دفتر فدرال در آنکارا تماس برقرار کردند. این شبکه تلویزیونی به نقل از چهار تن از افراد مطلع به مساله نقل کرد که مسئولانی در دولت قطر که چندی پیش در سال جاری به ایالات متحده آمریکا سفر کردند این را بررسی کردند که اطلاعاتی به مولر تحویل دهند که باور دارند نشان می دهد کوشنر به منظور آسیب رساندن به قطر با کشورهای حاشیه خلیج فارس همسایه قطر هماهنگی کرده است.

این شبکه تلویزیونی تأکید کرد که قطری ها تصمیم گرفتند که در حال حاضر از بیم آن که روابط کشورشان به شکل بزرگتر با کاخ سفید متشنج شود، با مولر همکاری نکنند. سفارت قطر در واشنگتن این اطلاعات را رد کرد و در بیانیه ای در سه شب پیش اعلام کرد که دولت قطر« با دفتر بازپرس ویژه درباره هیچ گونه موضوعی تماس نداشته است».

لیکن ان بی سی نیوز در گزارش خود به نقل از منابع آگاه به مذاکرات تصریح کرد که شرکت خانوادگی کوشنر(کوشنر کومپانیز) چند بار با قطر تماس گرفته است از جمله در بهار گذشنته تماس گرفته است تا درباره سرمایه گذاری در پروژه 666 فیوت افینیو در نیویورک ساخت و ساز اصلی این شرکت که با مشکلاتی مواجه است مذاکره کند اما صندوق حاکمیتی ثروت قطر درخواست کوشنر را رد کرد.

به گفته برخی افراد مطلع تیم مولر همچنین به نشستی که کوشنر در برج ترامپ در ماه دسامبر سال 2016 با شیخ«حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی» نخست وزیر سابق قطر برگزار کرد توجه ویژه ای کرده است.ان بی سی نیوز همچنین به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که ساخت و ساز کوشنر کومپانیز در فیویت افینیو تا سال 2019 با قرض هایی به حجم 1.4 میلیارد دلار مواجه می شود.

این منابع گفتند که مذاکرات با مسئولان قطری درباره سرمایه گذاری حتی پس از ورود کوشنر به کاخ سفید و دور شدنش از شرکت خانوادگی ادامه یافت. پس از فروپاشی مذاکرات میان قطر و کوشنر کومپانیز کاخ سفید با قدرت تدابیر کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات در متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم را تأیید کرد. کوشنر نیز نقش اساسی را در سیاست آمریکا و ترامپ در خاورمیانه بازی می کند.

روزنامه واشنگتن پست هفته پیش نوشت که مسئولانی از امارات، چین، رژیم اسرائیل و مکزیک در اظهارات خصوصی شیوه های تأثیرگذاری بر کوشنر را مورد بحث قرار داده اند و از کارهای تجاری و مشکلات مالی که با آن مواجه است و نیز از مهارت نداشتن وی در عرصه سیاست خارجی بهره برداری می کنند. این روزنامه این را به نقل از مسئولان آمریکایی که نام آنها را فاش نکرد و از گزارش های اطلاعاتی درباره این مساله مطلع هستند، ذکر کرد. کوشنر در هفته های اخیر به دلیل ناتوانی اش در دستیابی به اجازه امنیتی در سطح بالا از دستیابی به اطلاعات فوق سری سازمان اطلاعات آمریکا محروم شده است.