معمای بزرگ برای ترامپ

به گزارش خبرگزاری فرانسه گفته می‌شود که وی شخصاً اقدامات جنایتکارانه را هدایت کرده و تهدید نموده است که آمریکا را با سلاح هسته‌ای ویران می‌کند. تغییر مواضع اخیر او از جمله دعوتش از دونالد ترامپ، به راز آلود بودن شخصیت او دامن زده است.

رهبر کره شمالی که زمانی او را خردگریز و مبتلا به بیماری پارانوئید (روان گسیختگی) معرفی می‌کردند، نمایندگان همسایه جنوبی را در پیونگ یانگ به حضور پذیرفت و موفق شد در جریان مراسم شام با آنها، برخلاف آنچه کارشناسان آمریکایی همواره گفته اند، چهره یک رهبر دوست داشتنی و غیرمستبد را از خود ارائه دهد.

همین کارشناسان حالا دست به کار شده اند تا در آستانه ماه مه، زمان دیدار ترامپ با کیم، چهره واقعی رهبر کره شمالی را به جهانیان نشان دهند. کیم ۳۴ ساله که رهبری کشوری منزوی و نظامی را در اختیار دارد، برای آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا همچنان یک معمّا است.

دنیس رودمن، ستاره سابق بسکتبال آمریکا مشهورترین شهروند آمریکایی است که با کیم جونگ اون دیدار کرده است. او دست کم پنج بار برای دیدار با کیم به کره شمالی سفر کرده است. رهبر کره شمالی عاشق بسکتبال است. امّا این عشق کیم به لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا (NBA)، مانع از آن نشد که وی سال گذشته آمریکا را تهدید به نابودی با زراد خانه هسته‌ای خود کند. دستگاه اطلاعاتی آمریکا به کره شمالی احاطه ندارد. مسئولان اطلاعاتی آمریکا معتقد بودند که رهبر کره شمالی متوجه نیست چه خطری کشورش را تهدید می‌کند.

مایک پمپئو، مدیر کل سیا، در ماه دسامبر درباره این که کیم به نصایح نزدیکان خود گوش می‌کند، ابراز تردید کرده بود.

اسکات اسنایدر، کارشناس مسائل کره در شورای روابط بین الملل، معتقد است وارث کیم جونگ ایل طی هفته‌های اخیر تصمیم‌های خود را سبک و سنگین کرده است. در اوایل سال، ورزشکاران کره شمالی برای شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی به کره جنوبی رفتند و کیم پیشنهاد داد که در جریان مذاکرات با دونالد ترامپ، برنامه هسته‌ای اش را به حال تعلیق در خواهد آورد.

از نظر جوزف دی ترانی، فرستاده سابق آمریکا در گفتگو‌های هسته‌ای کره شمالی، تغییر محسوسی در رفتار کیم دیده می‌شود. به نظر می‌رسد او به زیان‌های تحریم‌های بین المللی که کشور و ملتش را به دردسر انداخته اند، آگاه شده است.

بیل ریچاردسون، دیپلمات سابق آمریکایی، که چندین بار با پدر کیم دیدار داشته است، بر این باور است که رهبر ۳۴ ساله کره شمالی، غیر قابل پیش بینی است. این صفت به دونالد ترامپ هم نسبت داده می‌شود.

ریچاردسون ادامه می‌دهد رهبر فعلی کره شمالی از مردی که می‌خواست موشک پرتاب کند به مردی دارای نگرشی راهبردی تبدیل شده است.

کیم جونگ اون می‌تواند به رویای پدر و پدر بزرگش جامه عمل بپوشاند، عدم نگاه واشنگتن از موضع بالا به کره شمالی در جریان مذاکرات.

دونالد ترامپ: شی جینپینگ از تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن برای حل و فصل بحران کره شمالی سپاسگزار است

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه اعلام کرد: شی جینپینگ از تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن برای حل و فصل بحران کره شمالی سپاسگزار است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دونالد ترامپ اعلام کرد: رئیس جمهوری چین به من گفت: از این که آمریکا تلاش می‌کند تا به جای استفاده از گزینه نگران کننده تر، از طریق دیپلماتیک بحران کره شمالی را حل و فصل کند سپاسگزار است.

دونالد ترامپ با استناد به گفتگوی تلفنی خود با رئیس جمهوری چین در صفحه تویتر خود نوشت: چین به کمک به ما ادامه می‌دهد.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرده بود روسای جمهور آمریکا و چین متعهد شدند، تا زمانی که کره شمالی تصمیم‌هایی را در جهت خلع سلاح هسته‌ای کامل، قابل اثبات و برگشت ناپذیر اتخاذ کند، فشار و تحریم‌ها علیه این کشور را حفظ کنند.

بنابرگزارش خبرگزاری شین هوا شی جینپینگ در این تماس تلفنی گفت:: من از نیت‌های مثبت دونالد ترامپ برای رسیدن به راه حلی مسالمت آمیز برای مشکل شبه جزیره کره قدردانی می‌کنم.

هیلاری کلینتون که صدای مخالف اصلی به حساب می‌آید به نوبه خود گفت: دولت ترامپ هیچ گونه خطری در مذاکره با پیونگ یانگ نمی‌بیند.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با روزنامه هلندی Algemen Dagblad که روز شنبه منتشر شد گفت: چنانچه می‌خواهید با کیم جونگ اون در خصوص سلاح‌های هسته ایش مذاکره کنید، به دیپلمات‌های با تجربه نیازمند هستید. مکان و تاریخ دیدار احتمالی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون هنوز مشخص نشده است، اما قرار است این دیدار تا قبل از ماه مه انجام شود.