علت سقوط هواپیمای روسی مشخص شد

یک فروند هواپیمای ترابری نظامی آنتونوف 26 روسیه با 39 سرنشین در روز 15اسفند ماه هنگامی که 500 متر با زمین فاصله داشت و برای نشستن روی باند آماده می شد، از مسیر منحرف و پس از برخورد به زمین، منفجر شد.

نشریه وزگلیاد (نگاه) روسیه، دلیل سقوط این هواپیما در سوریه را اینگونه توضیح داده است: «خلبانان به هنگام فرود این هواپیما در فرودگاه حمیمیم در سوریه، با مشکل هدایت هواپیما روبرو شدند؛ دلیل از دست رفتن کنترل هواپیما این بود که قطعه ای در یکی از بال های این هواپیما، از حالت عادی خارج شده بود و در نتیجه هواپیما تعادل خود را از دست داد.»

در ادامه مطلب این نشریه معتبر روسی آمده است: خلبان ها به همین دلیل نتوانستند هواپیما رابه حالت عادی برگردانند و در حالت شیرجه مورب در فاصله 500 متری باند فرودگاه، سقوط کرد.

نشریه وزگلاید ادامه می دهد که در چنین شرایطی هیچ خلبان حرفه ای نمی تواند هواپیما را نجات دهد.

جعبه سیاه هواپیما تنها ساعاتی پس از حادثه پیدا شد.

در ساعات اولیه این اتفاق، برخی از منابع از دست داشتن گروهک تروریستی جیش السلام در سقوط آنتونوف 26 خبر دادند، ادعایی که بعدا تکذیب شد.

در یک ماه گذشته، این دومین سانحه هوایی روسیه در جهان محسوب می شود. یک فروند آنتونوف 148 نیز در 22 بهمن ماه امسال، دقایقی پس از بلند شدن از باند فرودگاه مسکو، با سرعتی معادل 800 کیلومتر در ساعت در منطقه رامینسکویه در جنوب شرقی پایتخت روسیه، به زمین برخورد کرد و 71 سرنشین آن در دم جان باختند.

ان.ت.و روسیه یک هفته بعد علت این حادثه را مخابره شدن اطلاعات نادرست در خصوص سرعت هواپیما به داخل کابین، به علت فراموشی خلبان برای روشن کردن گرم کن دستگاه سرعت سنج هواپیما، عنوان کرد.