بحران های پیش روی بنیامین نتانیاهو

این بحران‌ها با اختلاف نظر بزرگی که در ائتلاف حاکم درباره قانون عفو جوانان یهودی افراطی از خدمت سربازی به وجود آمده آغاز می‌شوند.

همچنین احزاب یهودی تندرو با بودجه سال ۲۰۱۹ که در آن پیش‌نویس قانون خدمت سربازی اصلاح و یا لغو نشده و آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر تصویب آن به همین شکل اصرار دارد، موافقت نکردند.

این در حالی است که حزب اسرائیل "بیت نو" به ریاست لیبرمن تهدید کرده در صورت تصویب پیش‌نویس قانون عفو یهودیان تندرو از خدمت نظامی در بررسی سومش در پارلمان از دولت استعفا می‌کند.

به نوشته روزنامه عبری زبان هاآرتص، این اختلاف نظر در حالی شکل گرفته که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شکل رسمی با اتهام فساد در دست‌کم دو پرونده جداگانه مواجه است و این امر سه گزینه پیش روی او قرار داده است:

۱- انتخابات جدید

در صورتی که ائتلاف حاکم به رهبری نتانیاهو تصمیم به استعفا بگیرد، انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که با وجود آغاز تحقیقات و بازجویی‌های پلیس رژیم صهیونیستی از نتانیاهو، در صورتی که حزب لیکود موفق به کسب بیشتر کرسی‌های پارلمان در انتخابات شود، نتانیاهو نخست وزیر باقی می‌ماند.

اعضای ائتلاف حاکم نیز نتانیاهو را به تلاش برای دامن زدن به بحرانی "ساختگی" و در نتیجه تحمیل انتخابات پارلمانی زودهنگام برای طولانی شدن مدت بقایش در دولت متهم می‌کنند.

نفتالی بنت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی وابسته به حزب "خانه یهود" پیش از جلسه روز یکشنبه دولت در جمع خبرنگاران گفت: در هفته گذشته راه‌حل خوبی را برای پیش‌نویس قانون بحران تهیه کردیم، می‌توانم بگویم که هیچ بحرانی در خصوص پیش‌نویس این قانون وجود نداشته و این بحرانی ساختگی است.

بنت در ادامه گفت: ممکن است فردی باشد که به دلایلی شخصی بخواهد بحرانی را ایجاد کرده و محافل سیاسی را به سمت انتخابات زودهنگام سوق دهد، در نهایت هم تمام کار به دست یک نفر است و اوست که باید تصمیم بگیرد که انتخابات زودهنگام برگزار شود یا نه و این شخص هم نخست وزیر است.

اما حزب آوی گابای، رهبر مخالفان در اراضی اشغالی تاکید کرد، "دوران نتانیاهو به پایان رسیده است".

۲- نتانیاهو استعفا کند

نخست وزیر جدیدی از حزب لیکود تعیین شده و ائتلاف حاکم در قدرت باقی بماند.

این پیشنهاد با اظهارات نتانیاهو در دیدار با وزرای حزب لیکود در کابینه‌اش پیش از نشست روز یکشنبه کابینه همخوانی دارد، وی در این دیدار گفت، "آن‌ها برای ایجاد دولتی باثبات تلاش می‌کند و احتمال دارد که تا پایان دوره خود در نوامبر ۲۰۱۹ به فعالیت‌هایشان ادامه دهند".

نتانیاهو پس از این دیدار تاکید کرد، تلاش‌ها برای دستیابی به پیش‌نویس قانونی که خواسته‌های حقوقی و سیاسی معترضان را برآورده کند، آغاز شده‌اند، در این راستا باید همه احزاب به توافق‌هایی دست یافته و تصمیم بگیرند که راه را با هم ادامه دهند.

گفته می‌شود نتانیاهو در مذاکرات اعضای ائتلافش را به پایبندی به ماندن در دولت تا پایان دوره دعوت کرد.

۳- چنگ زدن به قدرت

برخی اعضای ائتلاف راست‌گرا در تل‌آویو می‌گویند، نتانیاهو اهداف دیگری از جمله سوءاستفاده از وضعیت امنیتی جهت حفظ نفوذ خود را دارد که از نظر او نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و جایگزینی ندارد.