آمریکا مانع رشد قیمت نفت شد

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۷ سنت (۰.۱ درصد) افزایش یافت و به ۶۱.۰۳ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت با یک سنت افزایش نسبت به قیمت نهایی روز چهارشنبه، ۶۴.۹۰ دلار در هر بشکه بود.

به گفته وانگ تائو - تحلیلگر فنی کالای رویترز - سیگنال‌های بازار برای برنت ادامه روند ثابت اخیر را نشان می‌دهد. با این همه شاخص‌های نمودار فنی از این حکایت دارند که روند ثابت اخیر قیمت‌ها ممکن است به زودی به پایان رسد.

قیمت نفت روز پنج‌شنبه از تقاضای مطلوب حمایت یافت. اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد انتظار می‌رود تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱.۶۲ میلیون بشکه در روز رشد کند.

اما رشد بی‌وقفه تولید آمریکا بر بازار سایه افکنده است. تولید این کشور هفته گذشته به ۱۰.۳۸ میلیون بشکه در روز رسید که بیش از ۲۳ درصد از اواسط سال ۲۰۱۶ افزایش داشته است. ذخایر نفت تجاری آمریکا با پنج میلیون بشکه افزایش، به ۴۳۰.۹۳ میلیون بشکه رسید. افزایش تولید نفت آمریکا در سال میلادی جاری از میزان کاهش تولید کشور‌های اوپک و غیراوپک که برای تقویت قیمت‌ها انجام می‌شود، فراتر رفته است.

طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت آمریکا تا اواخر سال ۲۰۱۸ به بالای ۱۱ میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد و از سطح تولید روسیه که بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان است، سبقت خواهد گرفت.

شرکت فیلیپ فیوچرز در یادداشتی اعلام کرد: افزایش سطح تولید آمریکا تلاش‌های اوپک برای تقویت قیمت‌ها را تضعیف خواهد کرد.

اوپک در تازه‌ترین گزارش خود میزان پیش‌بینی رشد عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان غیراوپک را تقریبا به دو برابر رشدی که چهار ماه قبل پیش‌بینی کرده بود، افزایش داد.

این گروه اعلام کرد تولیدکنندگان غیراوپک میزان عرضه خود را ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ افزایش خواهند داد، اما اوپک انتظار دارد تقاضا برای نفت امسال تنها ۱.۶۲ میلیون بشکه در روز رشد کند که بازار را دچار اندکی اشباع عرضه کرده و مستلزم محدودیت عرضه به مدت طولانی‌تر خواهد بود.

اوپک و ۱۰ تولیدکننده خارج این سازمان از ژانویه ۲۰۱۷ با هدف حذف اشباع عرضه جهانی محدودیت عرضه خود را آغاز کرده‌اند و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ به این محدودیت عرضه ادامه دهند.

مجموع تولید نفت اوپک در فوریه ۷۷ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۳۲.۱۸۶ میلیون بشکه در روز رسید که تحت تاثیر کاهش در عراق، امارات متحده عربی و ونزوئلا بود.

براساس گزارش رویترز، این کاهش تولید و رشد تولید آمریکا به معنای آن است که اوپک سهم بازار خود را از دست می‌دهد.