دیپلمات کره شمالی راهی فنلاند شد

در راستای برگزاری دیدارهای دیپلماتیک پیش از مذاکره احتمالی میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، یک دیپلمات ارشد کره شمالی روز یکشنبه پیونگ یانگ را به مقصد فنلاند ترک کرد.

با وجود اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ‌یانگ، کره شمالی همواره بر تداوم برنامه های هسته‌ای و موشکی خود تاکید کرده است و از اعلام ساخت یک موشک بالستیک قدرتمند که قادر به هدف قرار دادن تمام نقاط آمریکاست، هیچ ابایی ندارد. پیونگ‌یانگ برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را به عنوان عاملی بازدارنده در برابر اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن می داند.

با این حال، اخیرا تنش‌ها در شبه‌جزیره کره با حضور ورزشکاران کره شمالی در المپیک زمستانی 2018 کره جنوبی کاهش یافت.

«چویی کانگ دوم»، معاون مدیرکل امور واشنگتن و پیونگ یانگ در وزارت خارجه کره شمالی، برای دیدار با مقامات سابق آمریکا و کره جنوبی و بحث و گفتگو درخصوص احتمال توافق در دیدار احتمالی کیم جونگ اون و ترامپ راهی فنلاند شد. مذاکره میان مقامات رسمی یک کشور با مقامات سابق کشور دیگر، یک مذاکره نیمه رسمی به حساب می آید که تنها در راستای گفتگو پیرامون حل منازعه صورت می‌گیرد.

اگر چنین دیداری میان دیپلمات کره شمالی و مقامات سابق آمریکا و کره جنوبی صحت داشته باشد، باید گفت برگزاری این گفتگو در فنلاند در آستانه دیدار احتمالی رهبر کره شمالی با سران کره جنوبی و آمریکا موج جدیدی از تنش های دیپلماتیک را به راه خواهد انداخت.

سفر دیپلمات پیونگ یانگ به فنلاند در حالی انجام می‌شود که مذاکرات سه روزه وزرای خارجه سوئد و کره شمالی روز شنبه به پایان رسید.