طرح توقف حمایت آمریکا از عربستان در مجلس سنا رای نیاورد

در حالی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان روز سه شنبه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد، سنای آمریکا نیز در خصوص پایان یا ادامه حمایت‌های نظامی این کشور از (به اصطلاح) ائتلاف کشور‌های عربی به سرکردگی عربستان سعودی در مناقشه داخلی یمن تصمیم گیری کرد.

طرح توقف حمایت آمریکا از عربستان در مجلس سنا رای نیاورد.

باب کورکر عضو مجلس سنای آمریکا اعلام کرد که بهترین تصمیم این است که از طرح توقف حمایت آمریکا از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی در جنگ یمن حمایت نشود.

باب کروکر اعلام کرد: «برخی از اعضای مجلس سنای آمریکا ملاحظات خود را درباره رفتار‌های عربستان سعودی در یمن به ولی عربستان متذکر شدند.»

برنی سندرز عضو مجلس سنای آمریکا اعلام کرد: «نیرو‌های آمریکایی در جنگ یمن مشارکت داشتند که باعث چنین فاجعه انسانی در این کشور شده است.»

وی در سخنان خود در نشست بررسی طرح توقف حمایت آمریکا از جنگ عربستان سعودی در یمن گفت: «کنگره آمریکا و نه رئیس جمهور این کشور، حق دارد درباره مشارکت در جنگ یمن تصمیم گیری کند.»

وی گفت: «مشارکت آمریکا در جنگ یمن غیر قانونی است.»

سه سناتور از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا خواستار بحث و رای گیری درباره این موضوع شده بودند، برنی ساندرز سناتور مستقل نزدیک به دموکراتها، کریس مورفی سناتور دموکرات و مایک لی سناتور جمهوری خواه محافظه کار افراطی.

آمریکا از سال دو هزار و پانزده و از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما حمایت‌های اطلاعاتی، دیده بانی، سوخت رسانی در حال پرواز و همچنین حمایت‌های تدارکاتی از نیروی به اصطلاح ائتلاف عربی در یمن به عمل می‌آورد. اما برخی سناتور‌های آمریکایی از جمله سه نفر یادشده بر این عقیده هستند که دخالت نظامی آمریکا در مناقشه یمن غیرقانونی است و پنتاگون برای این کار از کنگره مجوز نگرفته است.

طبق قانون اساسی آمریکا، کنگره باید درباره ورود این کشور در یک جنگ تصمیم گیری کند. اما در عمل روسای جمهور آمریکا درباره استقرار نیرو‌های نظامی کشورشان بدون مجوز کنگره تصمیم گیری می‌کنند. این اولین بار است که سنای آمریکا تلاش می‌کند نیرو‌های نظامی این کشور را از جنگی که برای ورود به آن مجوز کنگره را نگرفته اند، وادار به خروج کند.

برنی ساندرز اعلام کرد: «حرف ما این است که کنگره آمریکا اعلام جنگ نکرده و مجوز استفاده از نیروی نظامی آمریکا را در این مناقشه نداده است. در واقع ورود آمریکا به مناقشه یمن بدون مجوز و بنابراین خلاف قانون اساسی است بنابراین حمایت‌های آمریکا از ائتلاف سعودی در یمن باید متوقف شود. »

شمار زیادی از نمایندگان آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه با مداخله نظامی آمریکا در مناقشه سوریه و دیگر نقاط جهان مخالفت می‌کنند و معتقدند مجوز استفاده از نیروی نظامی که پس از حملات یازدهم سپتامبر بر ضد القاعده در کنگره آمریکا تصویب شد، دیگر نباید به اجرا گذاشته شود.

مناقشه مسلحانه یمن که زمینه را برای تقویت حضور گروه‌های افراط گرا و تروریست از جمله القاعده در این کشور فراهم کرده تا کنون بیش از ده هزار کشته و دست کم ۳ میلیون آواره بر جا گذاشته است.

در مارس سال دو هزار و پانزده ائتلافی از کشور‌های عرب به سرکردگی عربستان سعودی برای حمایت از دولت مستعفی یمن مداخله نظامی خود را در این کشور آغاز کرد، اما این ائتلاف به رغم به بارآوردن تلفات زیاد در میان غیرنظامیان یمنی که اعتراضات شدیدی را نیز در جامعه بین المللی برانگیخته، موفق نشده است.