ردپای عربستان در ساخت سلاح‌های کشتارجمعی

در عمق غوطه شرقی و در حومه شهرک «الشفونیه» که اخیراً ارتش سوریه آن را آزاد کرده بود، وارد کارگاه ساخت مواد و سلاح شیمیایی شدیم، جایی که تروریست‌ها این سلاح‌ها را علیه ملت سوریه مورد استفاده قرار می‌دادند، این کارگاه که ارتش در جریان عملیات جست‌وجوی منطقه پس از آزادی آن کشف کرد، یک کیلومتر از شهر دوما به‌عنوان قلعه و دژ باند جیش‌الاسلام فاصله دارد که این گروه از حمایت مستقیم پادشاهی سعودی برخوردار است.

در این کارگاه سه‌طبقه‌ای فرایند تهیه مواد اولیه انجام می‌شود، پیش از آنکه در موشک و گلوله جاسازی و به‌سمت غیرنظامیان شلیک شود تا بلافاصله دولت‌های غربی، دولت سوریه و ارتش را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه ملت سوریه متهم کنند.

یک فرمانده میدانی به خبرنگار می‌گوید: هنگام پیشروی در این منطقه و پس از آزادسازی آن از چنگال تروریست‌های مسلح حاضر در منطقه الشفونیه و مزارع آن، این کارگاه ساخت مواد شیمیایی سمی کشف شد، این مکان از سه طبقه تشکیل شده و میان مزارع ساخته شده تا قابل شناسایی نباشد.

در طبقه دوم این ساختمان،‌ آزمایشگاه و مواد اولیه قرار دارد که این مواد با یکدیگر مخلوط شده و در طبقه فوقانی آماده می‌شود و پس از آن به طبقه زیرین منتقل می‌شود که دیگ‌هایی در آن قرار دارد و در آن آماده شود تا در نهایت مواد منفجره به‌سمت غیرنظامیان ساکن دمشق و نیز نیروهای ارتش سوریه شلیک می‌شود.

خبرنگار  پرسید: این مکان چقدر از مرکز شهر الشفونیه فاصله دارد؟

افسر میدانی می‌گوید : حدود یک کیلومتر از مرکز الشفونیه و نیز یک کیلومتر از شهر دوما که افراد مسلح جیش‌الاسلام در آن مستقر هستند، فاصله دارد.

در طبقه زیرین این کارگاه، افراد مسلح تونلی را حفر کرده بودند که در نهایت به اتاق مخصوص خواب و نگهبانی‌شان منتهی می‌شد.

عربستان سعودی نقش و حضور پررنگی در این کارگاه دارد به‌طوری که بسیاری از مواد اولیه منشأ سعودی دارد، همچنین بسیاری از کتاب‌ها و راهنمایی‌های مربوط به شیوه ساخت مواد شیمیایی، مُهر پادشاهی عربستان سعودی بر آن زده شده است.

افسر میدانی به یکی از فهرست‌هایی که حاوی اطلاعاتی درباره این کارگاه است، اشاره می‌کند و می‌گوید: این فهرست حاوی شماره تلفن‌های مخصوص مدیریت کارگاه است، این اداره وابسته به باند جیش‌الاسلام است، آنها شبکه اختصاصی تلفن برای خود ایجاد کرده‌اند، همان‌طور که ملاحظه می‌کنیم جیش‌الاسلام اقدام به ساخت انواع سلاح‌ها و مهمات می‌کند، خطرناک‌ترین کارگاه‌ها که در این برگه‌ها ثبت شده، کارگاه ساخت گلوله‌های خمپاره و کارگاه ساخت گلوله‌های «آرپی‌جی» و کارگاه شیمیایی است، سرکردگان آنها در این کارگاه ملقب به ابومعاذ کیمیاء و ابوعبدالله کیمیاء بوده‌اند و کارگاه‌های بیشتری از این دست در غوطه شرقی وجود دارد که به‌زودی آنها را کشف خواهیم کرد.

سرتیپ «فضل مریم» کارشناس امور شیمیایی ارتش سوریه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: ماده کلر در حد خود یک ماده زیان‌آور برای ریه‌هاست و به آنها ضربه می‌زند، که این نوع ماده سمی ضد ارتش سوریه به‌کار گرفته شده است، همچنین موادی وجود دارد که حاوی گوگرد است و ضد ارتش سوریه به‌کار گرفته شده است، ما تمام این مواد را در این کارگاه پیدا کردیم، که به‌عنوان مواد اولیه‌ای که امکان ترکیب و در نتیجه ساخت مواد شیمیایی وجود دارد، مورد استفاده قرار داشته است.

همچنین امکان ساخت مواد منفجره از این مواد وجود دارد و نیز می‌توان مواد شیمیایی سمی از آنها ساخت، این مکان تحت نظارت و حمایت عربستان سعودی و برخی کشورهای غربی قرار دارد تا ارتش سوریه را متهم کنند یا این مواد را علیه ارتش به‌کار گیرند.

خبرنگار  پرسید: آیا مواد اولیه‌ اینجا ساخته می‌شود یا ساخت خارج است؟

سرتیپ ارتش سوریه تصریح می‌کند: مواد اولیه از خارج وارد می‌شود، دلیل اثبات آن، این است که نام کشور تولید‌کننده به‌روی تمام این مواد قرار گرفته است، به‌صراحت اعلام می‌کنم که منشأ این مواد،‌ کشورهای غربی،‌ عربستان و ترکیه است، اینها حامیان و دوستداران تروریست‌ها هستند و تمام این مواد برای ساخت سلاح‌هایی استفاده می‌شود که بعد آنها را علیه خانواده‌های خود افراد مسلح به‌کار می‌برند تا ارتش سوریه را متهم کنند.

این سلاح‌ها و مواد شیمیایی که ارتش سوریه در این شهرک کشف کرده است، بهترین دلیل و مدرک بر دروغگوبودن گروه‌های تروریستی است که این سلاح‌ها را علیه ملت سوریه مورد استفاده قرار می‌دهند، در مهمترین قلعه و دژ آنها برای کشورهای غربی که برای این گروه‌ها اشک تمساح می‌ریزند، دروغ بودن ادعاهایشان اثبات شد.