هند ماهواره با موتور موشکی به فضا فرستاد

این موشک در مرکز ساتیش داوان در جزیره سریهاریکوتا به فضا پرتاب شد. ماهواره مورد نظر پس از 17 دقیقه از زمان پرتاب با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.

این دوازدهمین پرواز موشک جی اس ال وی و ششمین پرواز آن با استفاده از موتور های داخلی برودتی این کشور است.

موشک GSLV-F08 که دارای 415 تن وزن و ارتفاع 49.1 متر است از موتور های جدید و قوی ساخت هند به نام 'ویکاس' و سیستم عمل الکترومکانیکی به جای سیستم الکتریکی هیدرولیک استفاده می کند.

کی سیوان رئیس سازمان ایسرو گفت: اهمیت این ماموریت در این است که توانسته ایم عملکرد و قدرت موشک جی اس ال وی را با استفاده از موتور های ویکاس، 6 درصد افزایش داده و در نتیجه ظرفیت حمل بار این موشک را 50 درصد افزایش دهیم.

سازمان ایسرو در موشک جی اس ال وی خود از پنج موتور ویکاس با سوخت مایع استفاده کرد.

ارتش هند کاربر اصلی ماهواره پرتاب شده به فضا خواهد بود و با استفاده از آن ارتباطات خود را با کشتی ها و سایر تجهیزات نظامی حفظ خواهد کرد.

رئیس سازمان ایسرو افزود: در 9 ماه آینده، ایسرو 10 مأموریت در بخش های مختلف مانند علم فضایی، مشاهدات زمین، ارتباطات و ناوبری خواهد داشت.

ماموریت بعدی فضایی هند در ماه آوریل انجام خواهد شد. هند قصد دارد در این ماموریت نهمین ماهواره ارتباطی خود را در مدار زمین قرار دهد.

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند ( ایسرو) در ماه ژانویه صدمین ماهواره خود را از مرکز فضایی ساتیش داوان واقع در جزیره سریهاریکوتا در ایالت آندرا پرادش با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

این اولین پرتاب موشک سازمان ایسرو در سال 2018 و همچنین اولین عملیات موفقیت آمیز این سازمان پس از شکست ماموریت قرار دادن ماهواره نظارت بر زمین (IRNSS-1H) در فضا در ماه آگوست سال گذشته است.

ماموریت پیشین سازمان ایسرو به دلیل باز نشدن سپر گرمایشی ماهواره مورد نظر، با شسکت روبرو شد.

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند تاکنون 40 عملیات موفق در پرتاب موشک های مختلف پی اس ال وی به فضا داشته است.

این سازمان در ماه ژوئن سال گذشته 31 ماهواره کوچک را در یک موشک به فضا پرتاب کرد.

سازمان ایسرو همچنین توانست سنگین ترین موشک ( جی اس ال وی نسل 3) ساخت خود را برای اولین بار با موفقیت به فضا پرتاب کند.

پیش از این هند برای پرتاب ماهواره های خود با وزن بیش از 2 تن به کشور های خارجی وابسته بود.

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند (ایسرو) در سال گذشته با ثبت رکود بی سابقه پرتاب 104 ماهواره با یک موشک به فضا از جزیره کوچک 'سریهاریکوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریکا، تاریخ ساز شد.

جزیره کوچک 'سریهاریکوتا' درصنعت فضایی هند ،حکم دماغه 'کاناورال' در ایالت فلوریدای امریکا را دارد که تاکنون موشک های فضایی و ماهواره های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده است.

سکوی پرتاب موشک جزیره 'سریهاریکوتا' تاکنون با پرتاب بیش از 200 ماهواره از کشورهای مختلف ،میزبان برنامه های جاه طلبانه فضایی هند است.