روسیه نخستین نیروگاه اتمی ترکیه را می سازد

 خبرگزاری آناتولی اعلام کرده است که سازمان انرژی اتمی ترکیه روز دوشنبه مجوز احداث نخستین واحد نیروگاه اتمی آکویو را برای شرکت روس اتم صادر کرده است.

این مجوز یک روز قبل از سفر رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به آنکارا صادر شده است، پوتین قصد دارد در این سفر به همراه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مراسم آغاز به کار نخستین نیروگاه اتمی ترکیه شرکت کند.

سازمان انرژی اتمی ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه روند صدور مجوز ساخت و احداث، یک گام مهم در پروژه‌ای که سه سال قبل آغاز شد تکمیل و نهایی شده است. سازمان انرژی اتمی ترکیه تصمیم گرفته است تا مجوز احداث نخستین واحد نیروگاه اتمی آکویو را صادر کند.

پروژه ۲۰ میلیارد دلاری نیروگاه ۴۸۰۰ مگاواتی آکویو بخشی از برنامه اردوغان موسوم به ۲۰۲۳ ویژن است که قصد دارد در صدمین سالگرد تاسیس ترکیه مدرن وابستگی این کشور به واردات انرژی را کاهش دهد.

گرچه روسیه در سال ۲۰۱۰ میلادی برنده این قرارداد شد، ولی اجرای آن تاکنون بار‌ها به تاخیر افتاده است. ماه گذشته برخی منابع آگاه اعلام کردند که نیروگاه آکویو احتمالا ضرب الاجل ۲۰۲۳ میلادی برای آغاز به کار رسمی را از دست خواهد داد، ولی شرکت روس اتم که به دنبال شرکای داخلی در ترکیه است تا ۴۹ درصد سهام این پروژه را در اختیار بگیرد، اعلام کرده است که به تعهد خود در چارچوب این جدول زمانی پایبند است.

خبرگزاری اینترفکس نیز به نقل از رئیس شرکت روس اتم اعلام کرده است که فروش ۴۹ درصد سهام این پروژه احتمالا تا اواسط ۲۰۱۹ میلادی به تاخیر خواهد افتاد.