بن سلمان از پشت به فلسطینیان خنجر زد

تنها چهار روز پس از آنکه رژیم صهیونیستی 18 فلسطینی را در نوار غزه به شهادت رساند، بن سلمان در پاسخ به این پرسش مجله آمریکایی «آتلانتیک» که «آیا معتقد هستید که مردم یهود حق دارند دولت ملت خود را دستکم در بخشی از سرزمین اجدادی شان داشته باشند؟» اظهار داشت: من معتقدم، هر مردمی، در هر جایی، حق دارند در کشور امن خودشان زندگی کنند. من اعتقاد دارم که فلسطینی ها و اسرائیلی ها حق دارند که سرزمین خودشان را داشته باشند. اما ما باید توافق صلحی داشته باشیم تا ثبات برای هر فردی تضمین شده و روابطی عادی وجود داشته باشد.

**جنبش جهاد اسلامی: ذهن بن سلمان پیش از زمین های ما استعمار شده است

«خضر حبیب» از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در غزه، اظهارات ولیعهد سعودی را خجالت آور توصیف کرد و گفت: چنین اظهاراتی به مثابه پشت پا زدن به مساله فلسطین است و ملت فلسطین آن را محکوم می کند.

وی افزود: معتقدم که دشمن صهیونیستی و استعمار، پیش از اینکه زمین ما را غصب کنند، نخست عقل های ما را استعمار می کنند؛ و به نظر من محمد بن سلمان یکی از همان کسانی است که ذهن شان استعمار شده و آگاهی شان توسط نیروهای استعمارگر جهانی، تخریب شده است. بنابراین حرفهای او مردود است.

حبیب خاطر نشان کرد: ما ملت فلسطین اعلام می کنیم که حتی ذره ای از خاک مقدس فلسطین، برای رژیم غاصب صهیونیستی نیست و فلسطین متعلق به فلسطینیان است و اگر شاهزاده سعودی می خواهد حقیقت را از یاد ببرد، باید تاریخ بخواند.

این عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی، خطر این اظهارات را در چارچوب طرح شوم از بین بردن مساله فلسطین و نادیده گرفتن و پایمالی حقوق ملت آن دانست و گفت: این اظهارات تاکید می کند که عربستان سعودی و ولیعهدش از مهم ترین بازیگران این طرح هستند.

**حماس: عادی سازی روابط با صهیونیست ها خنجر از پشت زدن به ملت فلسطین است

«اسماعیل رضوان» عضو ارشد حماس نیز در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر لزوم به پایان رساندن روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: عادی سازی و همگامی با اشغالگران، خنجر از پشت به ملت فلسطین و پایمال کردن خون پاک شهدایی است که در راه این آرمان به شهادت رسیده اند.

وی گفت: خون شهدای ملت ما و ده ها هزار نفری که در تظاهرات اخیر شرکت کردند، به عادی سازی با اشغالگران و کشور اسرائیل در سرزمین فلسطین، «نه» می گویند و آنکس که ادعا می کند که اشغالگر حقی در سرزمین فلسطینی دارد، نه تاریخ می داند و نه از حقیقت های دینی، سیاسی و نه حتی ملی چیزی می فهمد؛ حقایقی که تاکید دارند همه ی فلسطین از آن فرزندان فلسطین است.

رضوان با بیان این که اشغالگران بدترین و زشت ترین جنایت ها را در حق ملت فلسطین انجام داده اند و حتی کودکان، زنان و سالخوردگان را نیز هدف قرار می دهند، تاکید کرد: اسرائیلی ها دست به چنین کشتارهایی می زنند و جامعه بین الملل باید به حسابشان برسد و آنها به خاطر ارتکاب این جرائم ضد بشری علیه ملت فلسطین محاکمه شوند.

این عضو ارشد جهاد حماس اضافه کرد: ما می گوییم ترورها و قتل ها بدون حساب باقی نخواهد ماند و ما هرگز از ادامه مسیرمان با استمرار راهپیمایی های بازگشت کوتاه نخواهیم آمد تا آرزوی ها ملت فلسطین محقق شود.

**کمیته های مقاومت: اظهارات بن سلمان وعده های اضافی سعودی بر وعده های ترامپ است

«محمد البریم» معروف به «ابو مجاهد» سخنگوی کمیته های مقاومت فلسطینی نیز در گفت و گو با ایرنا، گفت: ما در کمیته، اظهارات ولیعهد سعودی را خطرناک می دانیم؛ اظهاراتی که نشان می دهد او از طبیعت تاریخ آگاهی ندارد.

وی افزود: بن سلمان نمی داند که این سرزمین، از سوی اشغالگران صهیونیست غصب شده است و تاریخ نمی خواند تا بفهمد که زمین های این کشور غصب شده و اهالی آن آواره شده اند.

البریم در ادامه خاطر نشان کرد: پس از اینکه ترامپ رئیس جمهوری آمریکا وعده برپایی کشور یهودی به پایتختی قدس شریف را محقق می کند، محمد بن سلمان می خواهد قول های اضافی به صهیونیست ها بدهد که شما از حق امنیت برخوردار هستید و این زمین ها مال شماست.

این فعال فلسطینی در پایان تاکید کرد که هیچ راهی برای بازگرداندن زمین ها غصب شده ما وجود ندارد جز مقاومت؛ از این رو ما چنین اظهاراتی را محکوم می کنیم و از عربستان سعودی می خواهیم که این اظهارات را پس بگیرد. اظهاراتی که ممکن است باعث شود تا فلسطینیان موضع قاطعی در برابر آن و عربستان سعودی اتخاذ کنند.