نشست ترامپ با سران شورای همکاری خلیج‌فارس به تاخیر افتاد

مسئولان آمریکایی اعلام کردند که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا موعد برگزاری نشست با سران کشورهای عربی خلیج‌فارس، که قرار بود این فصل (بهار) در واشنگتن برگزار شود را به ماه سپتامبر آینده موکول کرده است.

دو مقام آمریکایی در این‌باره تصریح کردند، تصمیم واشنگتن درباره به تاخیر انداختن نشست ماه می با سران 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، برنامه دیپلماتیک شلوغ را نشان می‌دهد و واقعیت آن است که ترامپ تا زمانی‌که مجلس سنای آمریکا گزینه وی برای تصدی سمت وزارت خارجه یعنی «مایک پمپئو» را تایید کند، وی بدون وزیر خارجه است. پمپئو در حال حاضر ریاست سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) را بر عهده دارد.

منابع دیگری نیز اعلام کردند که دلیل دولت واشنگتن برای به تاخیر انداختن نشست با سران شورای همکاری خلیج‌فارس این است که واشنگتن تاکنون پیشرفتی در حل و فصل اختلافات تلخ میان قطر و چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر ندیده است.

یک مقام آمریکایی دیگر، که نخواسن نامش فاش شود، در اظهارنظری درباره این تصمیم واشنگتن گفت: «این تصمیم ما، نهایی است. ما برنامه کاری شلوغی در ماه می داریم.»

طبق اعلام سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، تاخیر در برگزاری نشست هیچ ارتباطی درباره بحران قطر ندارد و ترامپ متعهد است که درگیری‌ها در شورای همکاری خلیج‌فارس ماه جاری حل و فصل شود.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد آمریکایی تصریح کرد، در جریان سفر «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی به واشنگتن، درباره نشست مذکور رایزنی شد و در نهایت این‌گونه توافق شد که بهتر است نشست ترامپ با سران شورای همکاری خلیج‌فارس به بعد از ماه رمضان یعنی اواسط ژوئیه موکول شود.

او گفت: «خواهیم دید که چه اتفاقاتی از اکنون تا آن زمان خواهد افتاد. ولی با توجه به رایزنی‌هایی که تاکنون انجام شده است، گمانه‌زنی درباره حصول هم‌گرایی، دشوار است.»