انتقاد اتحادیه اروپا از رژیم صهیونیستی

در پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل آمده است: اتحادیه اروپا روز شنبه اعلام کرد: کشته شدن تعدادی از فلسطینی‌ها حین برگزاری تظاهرات در غزه در روز گذشته «پرسش‌های جدی در مورد استفاده متناسب از نیروی نظامی» توسط اسرائیل به وجود می‌آورد.

این اتحادیه در بیانیه‌ای گفت: چنین نگرانی‌هایی باید مورد توجه قرار گیرند.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد گزارش ارتش رژیم اشغالگر قدس در مورد پرتاب سنگ و بمب‌های آتش زا علیه مواضع اسرائیلی باید مورد شفاف‌سازی قرار گیرد.

اتحادیه اروپا در این بیانیه از همه طرف‌ها خواست «نهایت خویشتنداری» را از خود نشان دهند. این اتحادیه تأکید کرد اولویت کنونی باید اجتناب از هرگونه افزایش تنش و کشته شدن افراد باشد.

این بیانیه از همه گروه‌های فلسطینی خواست به تشکیلات خودگردان فلسطین اجازه دهند تمامی مسئولیت‌ها در غزه را بار دیگر برعهده بگیرد.

این بیانیه افزود: «اتحادیه اروپا آماده ادامه حمایت از این فرآیند با تمامی ابزار‌های موجود است.»

 جمعه شب آمریکا مانع تصویب بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از حق فلسطینی‌ها در برگزاری تظاهرات صلح آمیز و همچنین تأیید درخواست آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل برای انجام تحقیقات مستقل در مورد تظاهرات مرگبار در غزه شد.

ریاض منصور، نماینده فلسطینی‌ها در سازمان ملل شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: ۱۴ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با این بیانیه موافقت کردند اما آمریکا، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، با آن مخالفت کرد. منصور اقدام آمریکا را غیرمسئولانه خواند و گفت: این مسئله چراغ سبزی برای تداوم تهاجم اسرائیل علیه مردم غیرنظامی است.

دنی دنون، نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل نیز در پاسخ گفت: شورای امنیت «باید حماس را محکوم کند».  

ده‌ها هزار فلسطینی روز جمعه در غزه گرد هم آمدند و با آتش زدن لاستیک خودرو تظاهرات کردند؛ سربازان اسرائیلی نیز با گاز اشک آور و شلیک گلوله به فلسطینان که تظاهرات مسالمت آمیز داشتند، هجوم بردند.

منصور گفت: در این درگیری‌ها ۹ غیرنظامی غزه کشته و بیش از ۱۰۰۰ نفر زخمی شدند. او بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل خواست تحقیقات مستقلی در مورد جان باختگان انجام دهد.

منصور در جمع خبرنگاران در نیویورک اضافه کرد، یک کودک در میان کشته شدگان است و تعداد زیادی کودک دیگر نیز زخمی شده اند. بر اساس یک گزارش، دست کم ۴۸ کودک در این درگیری‌ها زخمی شدند. منصور گفت: اطلاعات او برگرفته از وزارت بهداشت حماس و مقامات صلیب سرخ در غزه است.

منصور این کشتار‌ها را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرد و خواستار توقف آن‌ها و همچنین انجام تحقیقات مستقل شد.

منصور گفت: سازمان ملل همه گزینه‌های خود را در نظر خواهد گرفت، از جمله درخواست از شورای امنیت برای صدور بیانیه یا قطعنامه، استفاده از مجمع عمومی یا شورای حقوق بشر مستقر در ژنو یا درخواست از گوترش برای انجام تحقیقات مستقل.

منصور گفت: «ما تسلیم نمی‌شویم. ما به زدن درب‌ها ادامه می‌دهیم.»

کویت که نماینده کشور‌های عربی در شورای امنیت است روز جمعه یک بیانیه مطبوعاتی را در میان کشور‌های عضو شورا توزیع و بر حق فلسطینی‌ها برای برگزاری تظاهرات صلح آمیز تأکید کرد و خواستار تحقیقات مستقل و شفاف در مورد درگیری‌های رخ داده طی هفته گذشته شد و از دو طرف خواست از یکدیگر خویشتن داری نشان دهند.

هیئت نمایندگان کویت در سازمان ملل در پیامی توئیتری نوشت: «شورای امنیت سازمان ملل باید این موضوع را رسیدگی کند و موضع واحدی اتخاذ نماید ... آنچه که در حال رخ دادن است نقض قوانین بین المللی است.»

کاخ سفید روز پنجشنبه از فلسطینی‌ها خواسته بود دست کم ۵۰۰ متر دورتر از مرز غزه با اسرائیل بایستند.

جیسون گرینبلات، فرستاده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در منطقه خاورمیانه نیز گفت: تظاهرکنندگان باید در خارج از محدوده ۵۰۰ متری حائل بمانند و نباید به حصار مرزی نزدیک شوند.

شنبه گذشته، آمریکا بیانیه مشابهی را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد که خواستار خویشتن داری طرف‌ها و انجام تحقیقات مستقل و شفاف در مورد درگیری‌ها شده بود.