تهدید دیوان کیفری بین‌المللی به محاکمه رژیم صهیونیستی

فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی گفت: خشونت علیه غیرنظامیان می‌تواند براساس توافق رم جنایت جنگی به حساب آید. دیوان کیفری می‌تواند عاملان این جنایت‌ها در نوار غزه را محاکمه کند.

تعداد قربانیان تجاوزات اسرائیل به تظاهرکنندگان فلسطینی از آغاز تظاهرات در ۳۰ مارس به ۳۱ شهید و بیش از ۲۸۵۰ زخمی رسید.

فاتو بنسودا گفت: تمامی کسانی که به خشونت تحریک می‌کنند یا در آن دست دارند یا دستور و درخواست ارتکاب جنایت را صادر می‌کنند امکان محاکمه آن‌ها در مقابل دیوان کیفری وجود دارد.

وی اعلام کرد که دفترش "بررسی اولیه‌ای" درباره اوضاع اراضی فلسطین انجام خواهد داد و از نزدیک اوضاع را پیگیری می‌کند تا در صورت لزوم تحقیقات بین‌المللی انجام شود.

اسرائیل عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست اما در صورت ارتکاب جنایت علیه دولتی که عضو این دادگاه باشد، می‌تواند محاکمه شود.

تشکیلات خودگردان فلسطین ژانویه ۲۰۱۵ توافق رم را امضا کرد.

در همین راستا ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین از اظهارات کمیسیونر حقوق بشر و گزارشگرهای ویژه سازمان ملل درباره اوضاع فلسطین استقبال کرد و گفت: این اظهارات و مواضع بیانگر قوانین بین‌المللی از جمله قانون حقوق بشر و قوانین انسانی بین‌المللی و قوانین کیفری بین‌المللی درباره جنایت‌های اسرائیل است.

المالکی خواهان انجام تحقیقات سریع درباره جنایت‌های اسرائیل شد و از نهادهای بین‌المللی به ویژه شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و شورای حقوق بشر خواست به مسؤولیت‌های خود در قبال مردم فلسطین عمل کنند.

وی بر لزوم تشکیل کمیته تحقیقات بین‌المللی از سوی نهادهای سازمان ملل درباره حوادث اخیر غزه تأکید کرد.