عربستان با پروژه 3 میلیارد دلاری به جنگ قطر رفت

از خرداد ماه گذشته سعودی‌ها به همراه چند کشور ریز عربی، قطر را محاصره و ارتباطات خود با این کشور را به طور کامل قطع کرده‌اند. در 10 ماه گذشته اما قطر به کمک کشورهای ایران و ترکیه موفق به شکستن این محاصره شده و عملا آل‌سعود را ناکام گذاشته است. حالا خبر رسیده سعودی‌ها در توطئه‌ای جدید سعی دارند به بهانه احداث یک منطقه گردشگری، قطر را تبدیل به جزیره‌ای منزوی کرده و از خلیج‌فارس جدا کنند. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه «السبق» عربستان، این کشور سرگرم بررسی پروژه‌ای گردشگری و توریستی است که بر اساس آن کانال آبی بزرگی در طول مرزهای مشترک با قطر احداث کرده و به این ترتیب این کشور را به یک جزیره تبدیل کند. مجری این پروژه مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری 9 شرکت سعودی فعال در این بخش هستند. به نوشته این روزنامه، این طرح بزرگ برای اجرایی شدن در انتظار موافقت رسمی و کسب مجوز است و پیش‌بینی می‌شود تکمیل آن فقط 12 ماه طول بکشد.

روزنامه السبق در گزارش خود آورده است: «نقشه این پروژه شامل احداث کانال دریایی است که از گذرگاه مرزی «سلوی» بین عربستان و قطر آغاز شده و به «خور العدید» در خلیج‌فارس می‌رسد، به گونه‌ای که به طور کامل در ساحل شرقی عربستان امتداد می‌یابد.»

بر اساس جدول اجرایی این پروژه، انتظار می‌رود ارتباط دریایی منطقه سلوی و خور العدید با کانالی به طول 200 متر و عمق 15 تا 20 متر و طول 60 متر برقرار شود به گونه‌ای که قابلیت پذیرش انواع کشتی‌ها از جمله کشتی‌های کانتینری و مسافری با طول 295 متر و عرض 33 متر را داشته باشد و حداکثر عمق آن در منطقه مرزی 12 متر باشد.

هزینه اولیه این پروژه 12 ماهه تقریبا 2میلیارد و 800 میلیون دلار برآورد شده است و هدف اعلامی آن ایجاد مجتمع‌های گردشگری در طول ساحل جدید ذکر شده است. این پروژه در حالی در دست بررسی قرار دارد که تنش در منطقه خلیج‌فارس بین محور سعودی با قطر همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد عربستان به دنبال قطع ارتباط زمینی قطر با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس است. قطر فقط با عربستان مرز زمینی دارد.