شرط ارتش سوریه برای خروج تروریست‌ها از جنوب دمشق

وبگاه خبری معارض عنب گزارش داد که گروهها و نمایندگان معارض حاضر در قلمون شرقی با طرف روسی نشستی برگزار کردند و به یک توافق پنج بندی دست یافتند.

عنب با بیان اینکه این توافق به عنوان گام مهم برای دور نگه داشتن این منطقه از اقدامات نظامی است، با انتشار بیانیه ای از سوی تروریستهای معارض حاضر در این منطقه مدعی شد که در وهله نخست تلاش خواهد شد راه حلی پیدا شود که شهرها و ساکنان این مناطق از هر گونه جنگی به دور باشند و ارتش سوریه نیز وارد این شهرها نشود و تروریستها نیز در این منطقه باقی بمانند.

همچنین بر اساس این توافق قرار است کمیته مشترکی تشکیل شود و گروههای معارضی که مایل به مذاکره هستند متعهد شدند که هر گروه معارضی را که تمایلی به گفت‌وگو ندارند، ملزم به پذیرش گفت‌وگو کند یا راهکاری پیدا کند که موفقیت روند مذاکرات در منطقه را تضمین کند.

روسیه نیز راههای مناسب، آسان و امن را برای حضور این کمیته های در خلال دوران مذاکرات ایجاد خواهد کرد.

روزنامه الوطن سوریه هم در همین راستا گزارش داد که دولت سوریه برای تروریستهای حاضر در این منطقه واقع در جنوب دمشق شرط گذاشته است که اگر این گروههای خواستار انتقال به شمال سوریه هستند، باید به حضور تروریستهای داعش و جبهه النصره در این منطقه پایان دهند.

این توافق با شخصیت‌هایی در کمیته‌های مصالحه حاضر در شهرکهای «ببیلا، یلدا و بیت سحم» واقع در جنوب دمشق حضور داشتند، حاصل شده است.

برخی از منابع آگاه هم اعلام کردند که مذاکرات موجود کنونی مرتبط به سه شهرک مذکور و محله «زلیخه» و مناطق حضور داعش در محله های «التضامن، الحجر الأسود و القدم» و اردوگاه «الیرموک» است.

بر اساس این توافق، دولت سوریه به هر کس از معارضان که خواستار خروج از این منطقه هستند، اجازه خواهد داد که با سلاح شخصی خود از این منطقه خارج شود، البته مشروط بر اینکه این افراد، به حضور داعش و النصره پایان دهند.

همچنین کشاورزان بر اساس این توافق به اراضی زراعی خود باز خواهند گشت. ارتش سوریه از سمت جنوب با تضمین حکومت در این مزارع مستقر خواهد شد.

کما اینکه پرونده افراد بازداشتی نزد تروریستها و افراد مفقود به جریان خواهد افتاد و پس از خروج داعش و النصره، ساکنان «البویضة، عقربا، حجیرة»، اردوگاه الیرموک و الحجر الأسود به مناطق زندگی خود باز خواهند گشت.

عناصر تروریستی «فرقة دمشق» و «جیش الأبابیل» این توافق را قبول نکردند ولی گروههای تروریستی «شام الرسول»، «أحرار الشام » و «أکناف بیت المقدس» توافق را پذیرفتند.

دو روز پیش روسیه داعش را تهدید کرد که باید از جنوب دمشق خارج شود، و گرنه عملیات نظامی گسترده ای در انتظار این گروه خواهد بود.

منطقه قلمون شرقی در اشغال گروهای تروریستی بسیاری قرار دارد که مهمترین این گروههای جیش الإسلام، نیروهای «أحمد العبدو و جیش تحریر الشام» است.