درخواست نیکی هیلی درباره قطعنامه پیشنهادی ضد سوری آمریکا

منابع دیپلماتیک می‌گویند هیلی خواستار رای‌گیری بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای آغاز تحقیقات جدید درباره اینکه چه کسی مسئول حمله شیمیایی به دوما در سوریه است، شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» آمریکا شامگاه دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را بین ۱۵ عضو شورای امنیت توزیع کرد که در آن ضمن درخواست برای یافتن عاملین حمله شیمیایی ادعایی به دوما، درباره اینکه دولت سوریه بهای سنگینی را خواهد پرداخت هشدار داده شده است.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در واکنش به این درخواست هیلی، تاکید کرد قطعنامه پیشنهادی غیرقابل قبول و بدون مدرک است.

تروریست‌ها در ساعت آغازین یکشنبه با گاز شیمیایی به غیرنظامیان در شهر دوما واقع در غوطه شرقی دمشق حمله کردند. در این حمله نزدیک به 100 نفر کشته شده و صدها تن دیگر نیز مجروح شدند.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه روز شنبه هشدار داده بود گروه‌های تروریستی «جیش الاسلام» و ارتش آزاد قصد دارند با استفاده از گاز شیمیایی، به شهر دوما در غوطه شرقی دمشق حمله کنند.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرده بود که تروریست‌ها به دنبال تحریک کردن احساسات جامعه بین‌المللی و متهم کردن دولت سوریه به حمله علیه شهروندان خود است. همچنین این حمله می‌تواند مورد استفاده متحدین غربی و عربی تروریست‌ها قرار بگیرد.

دولت سوریه همچنین در سال 2013 با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمایی خود را نابود کرد.