بهانه جویی عربستان برای تداوم محاصره یمن

تجاوز نظامی عربستان و کشورهای متحد آن علیه یمن درحالی سومین سال خود را پشت سر گذاشت که کارشناسان می‌گویند، اهداف ریاض هنوز محقق نشده است.

«محمد افزاز»، تحلیلگر مسائل منطقه در مقاله‌ای که شبکه قطری «الجزیره» اقدام به انتشار آن در وبگاه خود نمود، به بررسی ابعاد مختلف هدف‌گیری تاسیسات نفتی عربستان سعودی از سوی جنبش «انصارالله» نمود.

برخی کارشناسان بر این باورند، هدف‌گیری تاسیسات نفتی عربستان از سوی «حوثی‌ها» اگرچه بر قدرت این جماعت می‌افزاید، اما از سوی دیگر، دستاویز دیگری به ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان می‌دهد تا به محاصره یمن و سیطره بر بنادر و فرودگاه‌هایش ادامه دهند، درحالی که بزرگترین بازنده، ملت یمن است که روز می‌گذرد، وضعیت آن اسفبارتر از قبل می‌شود.

چند روز قبل حوثی‌ها یک نفتکش سعودی را در دریای سرخ هدف گرفتند و درحالی که ریاض این اقدام را تهدیدی علیه کشتیرانی بین المللی بشمار آورد، حوثی‌ها تهدید کردند، حملات دیگری را علیه تاسیسات نفتی عربستان انجام می‌دهند.

«محمد الفقیه»، مدیر اجرایی مرکز مطالعات راهبردی العربیه تاکید می‌کند، سعودی‌ها و ائتلاف عربی این حمله را بیش از حد بزرگنمایی کردند تا از آن به عنوان دستاویزی جهت تنگ‌تر کردن حلقه فشار بر یمن و یمنی‌ها و محروم کردن آنها از حق‌ زندگی شرافتمندانه، به دور از تبعیت و وابستگی بهره‌برداری کنند.

الفقیه می‌افزاید: «حوثی‌ها عملا نفتکش سعودی را هدف گرفتند و تهدیدات آنها درباره هدف‌گیری دیگر تاسیسات نفتی عربستان، دروغ و گزافه نیست، اما بازتاب رسانه‌ای این حمله از سوی ائتلاف عربی بسیار گسترده و چشمگیر بود تا به این طریق این ائتلاف توجیهی برای محاصره یمنی‌ها داشته باشد».

الفقیه ادامه می‌دهد: «اگر ائتلاف متجاوز عربی در این‌باره واقعا جدی است، می‌تواند، از ارتش ملی و مقاومت مردمی برای آزادسازی استان الحدیده که حوثی‌ها کنترل آن را در دست دارند، حمایت کند تا ضامن عدم تهدید کشتیرانی بین المللی باشد».

حوثی‌ها سه‌شنبه هفته گذشته یک نفتکش سعودی را مقابل سواحل استان الحدیده یمن هدف گرفتند و بنابر اعلام نیروی دریایی اتحادیه اروپا این نفتکش «ابقیق» نام دارد.

در پی این حمله «خالد الفالح»، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که حمله حوثی‌ها به این نفتکش تاثیری بر روند خطوط انتقال نفت خام نگذاشته است، اما سرهنگ «ترکی المالکی»، سخنگوی رسمی ائتلاف متجاوز عربی به یمن از این حمله به عنوان تهدیدی جدی علیه آزادی کشتیرانی و تجارت جهانی در تنگه «باب المندب» و دریای سرخ یاد کرد که زیان‌های اقتصادی و آسیب‌های محیط زیستی به دنبال دارد.

توسل به دستاویزها و بهانه جویی‌ها

الفقیه معتقد است که ائتلاف متجاوز عربی تلاش می‌کند، با توسل به برخی بهانه‌ها و دستاویزها به محاصره یمن ادامه داده و به هر ترفندی برای پیاده سازی نقشه‌اش در تحقیر ملت یمن متوسل می‌شود.

وی در این‌باره به این نکته اشاره می‌کند که ائتلاف عربی پیشتر نیز به چنین دستاویزهایی متوسل شده بود، از جمله اینکه موضوع قاچاق سلاح از مرزهای مشترک یمن و عمان را مطرح کرده بود تا بر تنها گذرگاه زمینی که یمنی‌ها را به کشور عمان مرتبط می‌سازد و از مناطق درگیری بیش از 750 کیلومتر دور است، سیطره یابد، درحالی که تمام مناطق مرزی عمان تابع حاکمیت دولتی مشروع و تحت اشراف غیر مستقیم ائتلاف عربی است.

به همین ترتیب، الفقیه به این نکته هم اشاره می‌کند که اماراتی‌ها به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی به قدرت و مبارزه با حوثی‌ها بر فرودگاه «الریان» حضرموت تسلط دارند، درحالی که این فرودگاه بیش از هزار کیلومتر با کانون درگیری‌ها با جماعت حوثی فاصله دارد.

وی خاطرنشان می‌کند که ائتلاف عربی نتوانست اهداف مورد نظر از تجاوز به یمن تحت عنوان بازگرداندن مشروعیت را محقق کند، بلکه به عامل تضعیف رئیس جمهوری فراری یمن، دولت خودخوانده‌اش، دخالت در امور آن و تشکیل گروه‌های مسلح خارج از چارچوب قانون و اشغالگر بنادر و گذرگاه‌های دریایی یمن شد که سهم بسزایی در تشدید بحران یمن و افزایش درد و رنج مردم این کشور داشت.

طبق گزارش الجزیره، پیشتر حوثی‌ها تاکید کرده بودند که به حملات خود علیه شرکت نفتی «آرامکو» عربستان ادامه می‌دهند و بازتاب‌های آن دامان طرح «نیوم» را نیز خواهد گرفت، طرحی که «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی روی آن حسابی ویژه باز کرده است.

از جهت دیگر، «محمد علی الحوثی»، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در این‌باره تصریح کرد که این جماعت به هدف‌گیری شرکت آرامکو و تاسیسات حیاتی و زیربنایی عربستان ادامه می‌دهد تا قدرت بازدارنده‌ای در برابر دشمن مغرور و متکبری چون عربستان باشد.

پیروزی محقق نشده

از سوی دیگر، «عبدالباقی شمسان»، استاد علوم سیاسی دانشگاه صنعا یادآور می‌شود، حملات حوثی‌ها در اشکال مختلف آن به دو طرف درگیری در آن واحد خدمت می‌کند.

به اعتقاد شمسان، حوثی‌ها با این حملات درصدد جلب توجه جامعه بین المللی به خود به عنوان مهمترین قدرت در عرصه یمن هستند و از این قدرت برخوردارند که علاوه بر تهدید امنیت کشتیرانی، مردم را نیز در کنار خود داشته و بسیج نمایند، درحالی‌که ائتلاف عربی تلاش می‌کند، از این حملات برای کاستن از فشار سیاسی و انسانی جامعه بین المللی بر خود بکاهد، به ویژه پس از گذشت سه سال از تجاوزش به یمن بی‌آنکه کوچکترین پیروزی و موفقیتی را محقق کند.

وی بر این باور است که سعودی‌ها و اماراتی‌ها خواهان طولانی شدن جنگ در یمن هستند تا به این طریق دو هدف اساسی را محقق کنند: هدف اول سرکوب جریان اسلام سیاسی و ندادن فرصت صدور خود به خارج از مرزهای یمن با درگیر کردن آن به جنگ با حوثی‌ها و هدف دوم تکمیل سیطره بر بنادر و گذرگاه‌های دریایی از سوی اماراتی‌ها.

شمسان همچنین تأکید کرد که عربستان در حملات چند ساله خود هنوز نتوانسته اهدافی را که در ابتدا اعلام کرد، در یمن محقق کند.