موضع جنگ‌طلبانه نخست وزیر سابق انگلیس درباره سوریه

«تونی بلر» نخست وزیر پیشین انگلیس با مطرح کردن ادعای دخالت ارتش دولت سوریه در حمله شیمیایی به دوما، معتقد است لندن باید در پاسخ به استفاده از سلاح‌های شیمیایی، از اقدام نظامی علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت کند.

نخست وزیر پیشین انگلیس گفت: بهتر است ترزا می از حمله احتمالی آمریکا به سوریه حمایت کند زیرا عدم مداخله انگلیس [در جنگ با سوریه] نیز سیاستی با پیامد است. انجام ندادن اقدامات بیشتر علیه دولت بشار اسد «عواقب» دارد.

او همچنین مدعی شد: عدم اقدام نظامی در سوریه به این معناست که به دولت اسد اختیار تام داده شده که هر کاری که می‌خواهد با اعمال زور انجام دهد.

او در مصاحبه با رادیو ۴ بی بی سی گفت: لندن باید از اقدام نظامی واشنگتن در سوریه حمایت کند. اگر آمریکا قصد عمل دارد ما نیز باید آماده اقدام نظامی کنار آن‌ها [ آمریکا] باشیم.

او ادامه داد: سال گذشته، آمریکا اقدامات نظامی خود در سوریه را آغاز کرد که قرار بود با هدف ترساندن باشد. اقدامات واشنگتن تاثیرگذار بود ولی هم اکنون دور دیگری از جنگ شروع شده است.

نخست وزیر پیشین انگلیس در اظهاراتی ادعایی افزود: اگر این حمله‌ها در سوریه [حمله شیمیایی در دوما] بی پاسخ بماند، بدیهی است که حکومت بشار اسد و حامیان خارجی آن همچون روسیه و ایران جسارت بیشتری به خرج می‌دهند. دولت سوریه در جنگ داخلی پیروز شده است، زیرا حامیان خارجی او در جنگ مداخله کردند؛ بنابراین فکر می‌کنم خیلی مهم است که ما واکنش نشان دهیم. اگر آمریکایی‌ها آماده جنگ باشند و سریع عمل کنند، فکر می‌کنم لندن و احتمالا پاریس نیز در موضع حمایت از واشنگتن قرار بگیرند. وقتی تسلیحات شیمیایی اینگونه استفاده می‌شوند و جامعه بین المللی موضع مخالفی در برابر کاربرد آن اتخاذ می‌کند، ما نیز باید آن [موضع جامعه بین المللی] را تایید و از آن حمایت کنیم.

بلر با اشاره به اینکه احتمال اقدام نظامی انگلیس در سوریه بسیار «زیاد» است، اظهار کرد دولت لزوما نیازی به تایید پارلمان برای حمله به سوریه ندارد.

بلر در حالی خواستار دخالت نظامی انگلیس در سوریه شده است که سه روز پیش رسانه‌های مخالف سوریه مدعی شدند در حمله شیمیایی ارتش سوریه در دوما - از توابع غوطه شرقی- بیش از ۷۰ نفر کشته شده‌اند. این در حالی است که نمایندگان روسیه پس از بازدید از محل، استفاده از سلاح شیمیایی کلر را تکذیب کردند. پزشکان محلی نیز در گزارش‌های خود اعلام کردند علائم مسمویت شیمیایی در افرادی که به بیمارستان منتقل شده اند، مشاهده نشده است. از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به حمله شیمیایی در دوما گفت: نمی‌تواند اجازه دهد از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده شود و وعده داد طی ۴۸ ساعت آینده «تصمیم‌های بزرگی» در این زمینه اتخاذ شود.