سیلی چین به گران‌فروشی سعودی‌ها

آرامکوی عربستان ممکن است با افزایش غیرمنتظره قیمت نفت خام برای مشتریان آسیایی، به خودش ضربه زده باشد، زیرا حداقل یک پالایشگاه چینی بزرگ با کاهش چشمگیر حجم محموله‌ها از این کشور، واکنش نشان داده است به نحوی که قصد دارد خرید خود را ۴۰ درصد کاهش دهد.

چنین کاهش خرید قابل ملاحظه‌ای دو پیام بسیار واضح برای آرامکو دارد: نخست اینکه سینوپک با افزایش قیمت موافق نیست و دوم اینکه این پالایشگاه چینی احساس می‌کند می‌تواند هر گونه کاهش عرضه از سوی تامین کنندگان دیگر را جبران کند.

این واکنش، یک رفتار کم سابقه از سوی یک خریدار بزرگ نفت عربستان بوده و نشان می‌دهد تا چه حد بازار از تصمیم آرامکو برای افزایش قیمت فروش رسمی برای محموله‌هایی که در ماه مه بارگیری می‌شوند، غافلگیر شده است.

تنها سینوپک نیست که این پیام را ارسال کرده است. منابع بازرگانی در دو پالایشگاه آسیای شمالی می‌گویند آن‌ها نیز قصد دارد حجم واردات از عربستان سعودی را در ماه مه ۱۰ درصد کاهش دهند.

آرامکو قیمت فروش رسمی برای گرید عرب لایت را برای محموله‌های ماه مه برای مشتریان آسیایی به ۱.۲۰ دلار بالاتر از میانگین قیمت نفت عمان و دوبی رسانده است که ۱۰ سنت بالاتر از ماه پیش از آن است. در حالی که بازار بر مبنای تفاوت قیمت معاملات، انتظار داشت قیمت فروش رسمی عربستان بین ۵۰ تا ۶۰ سنت در هر بشکه کاهش پیدا کند.

آرامکو دلیل تغییر قیمت را اعلام نکرده و بازار را تا حدودی مردد نگه داشته است. شاید محتمل‌ترین دلیل این اقدام، تلاش آرامکو برای بالا نگه داشتن قیمت نفت در آستانه عرضه اولیه عمومی سهام باشد. عرضه اولیه سهام آرامکو که قرار بود اواخر سال میلادی جاری برگزار شود، احتمالا به سال ۲۰۱۹ موکول می‌شود و به قیمت نفت بالاتری نیاز دارد تا موفق شود که حداقل قیمت لازم ۷۰ دلار در هر بشکه به شمار می‌رود.

نفت برنت در حال حاضر حدود ۶۷ دلار در هر بشکه است یعنی سعودی‌ها باید هر آنچه در توان دارند بکار ببندند تا قیمت را اندکی بالاتر ببرند.

تاکنون اصلی‌ترین عامل تقویت قیمت‌ها، توافق کاهش تولید میان اوپک و متحدانش از جمله روسیه بوده است.

افزایش غیرمنتظره قیمت نفت عربستان برای مشتریان بزرگش در آسیا ممکن است تاکتیک دیگری برای بالا نگه داشتن قیمت نفت باشد، اما واکنش سینوپک نشان می‌دهد آرامکو ممکن است با بدترین عواقب ممکن روبرو شود.

کاهش سهم بازار عربستان

ممکن است عربستان همچنان سهم بازارش در چین را به رقیبانش واگذار کند و اگر سینوپک در یافتن تامین جایگزین مشکلی نداشته باشد، خلاف این روایت که بازار‌های نفت محدودیت عرضه پیدا کرده اند و قیمت‌ها افزایش بیشتری پیدا می‌کنند را بارز خواهد کرد.

عربستان سعودی سابق بر این بزرگترین صادرکننده نفت خام به چین بود، اما در دو سال گذشته این جایگاه را به روسیه واگذار کرده است.

آمار گمرکی چین نشان می‌دهد واردات از عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال پیش از آن تنها ۲.۳ درصد افزایش یافت در حالی که مجموع واردات چین ۱۰.۲ درصد رشد داشت.

واردات چین از روسیه ۱۳.۸ درصد و از آنگولا ۱۵.۳ درصد جهش یافت.

آمار دو ماه نخست سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد واردات چین از عربستان سعودی ۸.۹ درصد کاهش داشته در حالی که از روسیه ۲۰.۷ درصد و از آنگولا ۲.۶ درصد افزایش داشته است.

اگر آنگولا همچنان سهم بازار بیشتری در چین کسب کند، ممکن است از عربستان پیش افتاده و امسال دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین پس از روسیه شود.

بر اساس گزارش رویترز، به نظر می‌رسد سعودی‌ها در موقعیت بغرنجی قرار دارند. از یک سوی باید قیمت نفت را در آستانه عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو بالا نگه دارند و از سوی دیگر، با از دست رفتن سهم بازار در آسیا و آسیب دیدن روابط با مشتریان قدیمی خود روبرو هستند.