ترامپ همه را شوکه کرد

روزنامه واشنگتن پست نخستین بار این خبر را منتشر کرد و نوشت تعدادی از مشاوران ارشد دونالد ترامپ از توییت وی متعجب شده اند. یکی از این مقامات که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: «مثل این می ماند که هر کس هر روز صبح که از خواب بلند می شود، هر کاری که همان لحظه به ذهنش می رسد را انجام دهد.» یکی دیگر از این مقامات هم توییت اخیر دونالد ترامپ را «هشدار دهنده» و «نگران کننده» توصیف کرد.

روابط میان روسیه و غرب در هفته های اخیر در پی حمایت ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) از دولت سوریه، تشدید شده است. این در حالی است که روسیه در سال 2015 به درخواست دولت سوریه برای مقابله با گروه های تروریستی در این کشور عملیات نظامی خود را آغاز کرد. در چند روز اخیر هم کشورهای عضو ناتو شامل آمریکا قصد دارند به بهانه حمله شیمیایی ادعایی در دوما، سوریه را هدف حملات نظامی خود قرار دهند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: رئیس جمهور چندین گزینه پیش روی خود دارد. اما تصمیم نهایی درباره حمله به سوریه هنوز اتخاذ نشده است. ما تماس هایی با متحدان و شرکای خود از جمله اسرائیل، عربستان سعودی و فرانسه داشتیم و گفتگوهایی در سطوح مختلف با آنها درباره اقدام نظامی علیه سوریه صورت گرفت. حمله هوایی عنوان شده در توییت ترامپ، یکی از گزینه ها برای اقدام علیه سوریه است.

دونالد ترامپ روز گذشته در پیامی تهدیدآمیز در توییتر به روسیه هشدار داد که برای حملات موشکی علیه دولت بشار اسد آماده باشد.

اما ترامپ چند دقیقه بعد از لحن تند خود علیه روسیه کاست و نوشت که رابطه این کشور با مسکو از هر زمان حتی جنگ سرد بدتر شده است و دلیلی برای این کار وجود ندارد و همه ملتها باید با هم همکاری کنند.

آمریکا درحالی دولت سوریه را به حمله شیمیایی متهم کرده است که هیچ مدرکی دال بر وقوع چنین حمله ای وجود ندارد. حتی نماینده هلال احمر سوریه هم پیشتر اعلام کرد که هیچگونه شواهدی از کاربرد تسلیحات شیمیایی از سوی سربازان دولت سوریه در شهر دوما پیدا نکرده‌اند.