هشدار کشورهای آمریکایی به ونزوئلا

آمریکا و چندین کشور آمریکا لاتین در بیانیه‌ای که به طور مشترک آن را در اجلاس کشورهای آمریکایی در پرو منتشر کردند، گفتند، در صورتی که انتخابات 20 ماه مه در شرایط حال حاضر برگزار شود، قانونی و معتبر نخواهد بود.

اپوزیسیون ونزوئلا بر این باور است که نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا انتخابات زودهنگام "جعلی‌"ای را در نظر گرفته تا حکمی جدید را برای او به دنبال داشته باشد و تسلط او را بر این کشور افزایش دهد.

مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا که نمایندگی کشورش را در اجلاس کشورهای آمریکایی بر عهده دارد، این انتخابات را "ساختگی" خواند و به خبرنگاران گفت: آمریکا آماده است تا با همکاری متحدانش، اعمال فشار بر ونزوئلا را ادامه دهد.

این بیانیه مشترک از جانب آمریکا و 16 کشور عضو گروه لیما که بزرگ‌ترین اقتصادهای آمریکای لاتین از جمله برزیل، مکزیک، آرژانتین و شیلی را شامل می‌شود، امضا شد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز طی اظهارات خود در این اجلاس، درخصوص وضعیت موجود در ونزوئلا ابراز نگرانی کرد.

این بیانیه "تضمین‌های لازم" برای به رسمیت شناخته شدن انتخابات ونزوئلا را خواستار می‌شود که شامل فرایند انتخاباتی شفاف و عادلانه، آزادی زندانیان سیاسی و حضور نمایندگان اپوزیسیون در انتخابات است.

مادورو اما به این اجلاس دعوت نشد. او آمریکا را به کمک به اپوزیسیون ونزوئلا برای تضعیف قدرتش متهم می‌کند و مدعی است که این کشور "جنگی" اقتصادی را علیه او به راه انداخته است.

آمریکا هم‌اکنون تحریم‌هایی را علیه مادورو، مقامات دولتش و شرکت نفت دولتی PDVSA وضع کرده است که برخی از آن‌ها دسترسی ونروئلا به اعتبارات بین‌المللی از طریق بازار آمریکا را منع می‌کنند که تسریع تخریب اقتصادی این کشور را در پی دارد.

رییس جمهور ونزوئلا نیز این نشست را یک "شکست کامل" خواند و آن را مورد تمسخر قرار داد.

مادورو در یک تجمع "ضدامپریالیستی" در کاراکاس اظهار کرد، روسای جمهور سایر کشورهای آمریکای لاتین با انتقاد از او، وقت خود را هدر می‌دهند.

مادورو تصریح کرد: هر کس که به ونزوئلا حمله کند، با شکست مواجه خواهد شد. نشست کشورهای آمریکایی یک شکست کامل بوده است.

لغو دقیقه نودی حضور دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در این نشست، بر اهمیت این اجلاس تاثیر منفی گذاشت و حمله هوایی شبانه علیه سوریه نیز آن را تحت تاثیر قرار داد.

مادورو در این تجمع اظهار کرد: گزارش‌هایی شنیده‌ام از اظهارات پوچ برخی از رییس جمهورهای امپریالیست قاتل نامحبوب راست‌گرا. سخنان آنان که مورد نفرت مردم خود هستند، درباره مردم شریف ونزوئلا مایه شرمساری است.

رییس جمهور ونزوئلا همچینن حمله آمریکا به سوریه را "اقدامی مجرمانه" خواند و آن را محکوم کرد. او در این باره گفت: آنان قوانین بین‌المللی را نقض کرده و برای ایجاد اضطراب و تروریسم بر سر سوری‌ها موشک انداختند و مراکز علمی را تخریب کردند.