تعطیلی بیمارستان امارات در سومالی

 یک منبع در بیمارستان شیخ زاید در موگادیشو گفت که پس از ابلاغیه اداره بیمارستان، روز دوشنبه (دیروز) این بیمارستان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

به گفته وی تجهیزات بیمارستان نیز به مقر سفارت امارات در شرق موگادیشو منتقل شد.

وبگاه «الصومال الجدید» به نقل از یکی از پرسنل بیمارستان گزارش داد که علت تعطیلی این بیمارستان تنش به وجود آمده بین امارات و سومالی در پی مصادره دلار‌های امارات در فرودگاه بین المللی موگادیشو است.

وی افزود که بخشی از این مبالغ مالی به دارو‌ها و حقوق کارکنان بیمارستان تعلق داشت.

بیمارستان شیخ زاید ۴ ژوئن ۲۰۱۵ در محله عبدالعزیز در موگادیشو افتتاح شده است.

تنش بین امارات و سومالی اخیرا تشدید شده است و روز شنبه نیز مسئولان امنیتی سومالی در فرودگاه بوصاصو واقع در اقلیم بونتلاند در شمال شرقی این کشور با درخواست افسران اماراتی برای انتقال یک محموله نظامی با یک هواپیمای ویژه به کشور خود مخالفت کردند.

هفته گذشته نیز دولت سومالی به دنبال مصادره ۱۰ میلیون دلار اماراتی در فرودگاه موگادیشو پایان مأموریت امارات برای آموزش نیرو‌های سومالی را اعلام کرده بود.

وزارت بنادر و حمل و نقل دریایی سومالی اخیرا نیز لغو توافقنامه سه‌جانبه امضا شده بین شرکت بین‌المللی بنادر دبی، جمهوری خودخوانده سومالی‌لند و اتیوپی برای بهره‌برداری از بندر بربره را اعلام کرد.

بحران به وجود آمده در روابط بین قطر و چهار کشور عربی (عربستان، مصر، امارات و بحرین) و اعلام بی‌طرفی سومالی در این بحران نیز در تنش به وجود آمده بین دو کشور بی‌تأثیر نبوده است.