احتمال اعلام پایان جنگ میان  دو کره

روز سه‌شنبه، یک مقام کره جنوبی گفت ممکن است مقامات سئول برای انجام اقدامات نهایی به منظور برگزاری نشست میان سران کره شمالی و جنوبی به کره شمالی سفر کنند. این نخستین نشست میان سران دو کشور از سال 2007 محسوب خواهد شد. مقامات کره جنوبی ابراز امیدواری می‌کنند کره شمالی در این نشست تعهداتی را در مسئله تسلیحات هسته‌ای خود بپذیرد.

سی ان بی سی به نقل از یک روزنامه کره جنوبی اعلام کرد گفته می‌شود قانون‌گذاران دو کشور اکنون درباره بررسی جزئیات بیانیه مشترکی هستند که می‌تواند به درگیری‌ها میان دو کشور پایان دهد.

مشاور امنیت ملی کره جنوبی پس از دیدار با کیم جونگ اون در ماه مارس گفت رهبر کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره متعهد است.

دو طرف قرار است روز چهارشنبه گفتگوهایی انجام دهند. پس از انجام این گفتگوها، رئیس دستگاه اطلاعاتی کره جنوبی و یا مشاور امنیت ملی این کشور ممکن است برای پایان دادن به مقدمات نشست آینده میان سران دو کشور وارد کره شمالی شود.

نشست آینده دو کشور که در آن کیم جونگ اون و مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، نیز شرکت خواهند کرد، در روز 27 آوریل و در روستای مرزی پانمونجوم برگزار خواهد شد.

همچنین گفته می‌شود پس از برگزاری این نشست، کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در اواخر ماه مِه و یا اوایل ماه ژوئن با یکدیگر دیدار خواهند کرد. این رویداد می‌تواند نخستین دیدار رو در رو میان یک رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی باشد.

کره شمالی علی‌رغم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود را ادامه داده است. در سال گذشته میلادی، کره شمالی قدرتمندترین سلاح اتمی خود را آزمایش کرد و موشک بالستیک قاره‌پیمایی را نیز مورد آزمایش قرار داد که گفته می‌شود توانایی هدف قرار دادن خاک آمریکا را دارد.

ایم جونگ سئوک، رئیس ستاد کارکنان دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، گفت مون جائه-این در حال بررسی چارچوب بیانیه‌ای است که ممکن است به بیانیه 27 آوریل و یا بیانیه پانمونجوم شناخته شود. احتمال دارد این بیانیه بر مسائل مربوط به عاری‌سازی هسته‌ای و صلح در شبه جزیره کره و نیز بهبود روابط میان دو  کره متمرکز باشد.

کره شمالی و همسایه جنوبی‌اش اکنون به لحاظ نظامی همچنان در حال جنگ هستند، زیرا جنگ کره در دهه 1950 میلادی با آتش‌بس به پایان رسید، اما معاهده صلحی برای پایان دادن به آن حاصل نشد. در پی این جنگ، آمریکا اکنون 28 هزار و 500 نیروی نظامی در کره جنوبی مستقر کرده است.