تازه‌‌ترین اطلاعات منتشر شده درباره مسمومیت "اسکریپال"

وزارت محیط‌ زیست انگلیس روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اسکریپال از طریق حجم کمی از مایع سمی نوویچوک مسموم شده است.

بنابراین اعلامیه، قرار است 9 مکانی که او روز مسمومیتش در آنجا تردد داشته سم‌زدایی شود. منابع انگلیسی پیش‌بینی می‌کنند که این اقدام ماه‌ها به طول بیانجامد.

اسکریپال به همراه دخترش یولیا، در حدود یک ماه پیش در شهر سالزبری انگلیس براثر تماس با ماده‌ای سمی بی‌هوش و به بیمارستان منتقل شدند. دولت انگلیس، روسیه را به دست داشتن در رابطه با این حادثه متهم کرده و متعاقباً روابط میان دو کشور تیره شده است. در این میان، واشنگتن و اتحادیه اروپا از انگلیس حمایت کرده‌اند.

هرچند انگلیس منبع این ماده را روسیه عنوان کرده اما تاکنون هیچ نهادی چنین ادعایی را تائید نکرده است.

هفته گذشته سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تائید کرد که اسکریپال با ماده سمی با درجه 'خلوص بالا' مسموم شده است. این نهاد بین‌المللی عنوان کرد که آزمایش ‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نشان می‌دهد که در نمونه خون سرگئی اسکریپال، دخترش یولیا و نیک بیلی افسر امنیتی انگلیس، ماده سمی یافت شده است.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بدون نام بردن از نوع این ماده تائید کرد که یافته‌های این نهاد بین‌المللی با نتیجه تحقیقات دولت انگلیس درباره ماده سمی مورداستفاده شده در حادثه مسمومیت ماه گذشته در شهر سالزبری مطابقت دارد.

همچنین «گری ایتکنهد» رئیس اجرایی آزمایشگاه «پورتون داون» انگلیس به‌تازگی اعلام کرده است که براساس تحقیقات به‌عمل‌آمده، روسی بودن ماده شیمیایی مسمومیت «سرگئی اسکریپال» ثابت نشده است.

وی گفت: ما قادر بودیم که نوع این ماده سمی را 'نوویچوک' و درجه آن را نظامی تشخیص دهیم؛ اما نتوانستیم مبدأ دقیق آن را مشخص کنیم. ایتکنهد توضیح داد: کشف مبدأ این ماده نیازمند اطلاعاتی غیرعلمی بیشتری بوده که برخی از آن‌ها در اختیار دولت است.

رئیس اجرایی آزمایشگاه «پورتون داون» انگلیس یادآور شد که وظیفه آزمایشگاه او جمع‌آوری اطلاعات علمی در رابطه با ماهیت ماده سمی بوده، اما شناسایی محل ساخت آن بر عهده محققان آزمایشگاه نیست.

اسکریپال در سال 2006 در روسیه به اتهام جاسوسی برای دولت انگلیس، به 13 سال حبس محکوم شد. وی متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا در اختیار سازمان جاسوسی‌ام.آی.6 انگلیس قرار داده است.

آمریکا و شمار زیادی از کشورهای اروپایی، در واکنش به مساله مسمومیت اسکریپال، دیپلمات‌های روس را از خاک خود اخراج کرده اند.