شوک هسته ای "اون"

در اجلاس سالانه کمیته مرکزی حزب کارگران تصمیم گرفته شد که کلیه آزمایش های هسته ای و موشک های بالستیک از 21 آوریل (اول اردیبهشت) متوقف شود.

این خبرگزاری افزود: کره شمالی یک مرکز آزمایش هسته ای را نیز در شمال کشور تعطیل می کند تا وعده خود مبنی بر تعلیق آزمایش هسته ای را ثابت کند.

ذوق زدگی ترامپ از تصمیم کره شمالی

ترامپ نیز با استقبال از این تصمیم جدید کره شمالی در پیامی توییتری به این تصمیم واکنش نشان داده و آن را گامی رو به جلو در آستانه دیدار سران آمریکا و کره شمالی در آینده نزدیک دانست.

در این پیام آمده است: کره شمالی با تعلیق فعالیت های هسته ای و آزمایش موشکی خود موافقت کرده است. این خبری خوب برای کره شمالی و جهان و نیز پیشرفتی بزرگ است.

کره شمالی راکتور «یونگ بیون» را سال 2007 در چارچوب توافق خلع سلاح های اتمی در برابر کمک های بشردوستانه غیرفعال کرد؛ اما پس از بازسازی سایت و سومین آزمایش هسته ای در سال 2013، بار دیگر این راکتور را فعال کرد.

این اقدام در شرایطی است که قرار است کیم جونگ اون طی روزهای آینده با «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی و تا ماه می یا اوایل ژوئن با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا دیدار کند.

بهبود روابط دو کره، خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره و برقراری رژیم دایمی صلح محورهای بسیار مهم اجلاس سران میان رییس جمهور کره جنوبی و رهبر کره شمالی خواهد بود.

همچنین گزارش ها حاکی است که عاری سازی شبه جزیره کره محور دیدار «اون» و ترامپ خواهد بود.

ترامپ روز چهارشنبه تائید کرده بود که «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) با رهبر کره شمالی دیدار کرده است.

ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: پمپئو هفته گذشته در کره شمالی با «اون» ملاقات کرد. این نشست در فضایی آرام برگزار شد و روابط خوبی شکل گرفت. جزئیات این جلسه در حال حاضر در حال محاسبه است. عاری شدن از سلاح اتمی، امری خوب برای دنیا و همچنین برای کره شمالی خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد: اگر جلسه زمانی که من آنجا هستم ثمربخش نباشد، با احترام آن را ترک خواهم کرد و به آنچه اکنون انجام می دهیم، ادامه خواهیم داد.

همچنین «سارا هاکابی سندرز» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی هنوز به طور مستقیم با یکدیگر گفت و گو نکرده اند.

تنش بین واشنگتن و پیونگ یانگ در سال گذشته میلادی در پی آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی شدت یافت و آمریکا از طریق سازمان ملل تحریم های گسترده ای را بر این کشور اعمال کرد.

در این میان، دیدار سران دو کشور آمریکا و کره شمالی از جنبه های مختلف برای واشنگتن حائز اهمیت فراوان برآورد شده و ارزش این دیدار تا جایی است که ترامپ می کوشد که این نشست در تاریخ به نام وی ثبت شود.