بازپس گیری ذخایر طلای از آمریکا

بنابر اعلام رسانه‌های ترکیه، دولت آنکارا تصمیم گرفته است تمامی ذخایر طلای خود را که به بانک مرکزی آمریکا سپرده است، باز پس بگیرد.

بنابر اعلام این رسانه‌ها در سال‌های اخیر ترکیه 220 تن از ذخایر طلای خود در خارج را پس گرفته است که 28.7 تن از این ذخایر سال گذشته از آمریکا برگردانده شد.

به گزارش روزنامه‌های ترکیه میزان ذخایر طلای ترکیه در حدود 564 تن برآورد شده است که ارزشی در حدود 20 میلیون دلار دارد. این میزان ذخایر طلا، ترکیه را به یازدهمین دارنده بزرگ طلا پس از هلند و هند تبدیل می‌کند. این گزارش‌ها زمانی منتشر شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تصمیم به در پیش گرفتن مواضع سخت در برابر واحد پول آمریکا گرفت.

به گزارش روزنامه حریت ترکیه، این هفته اردوغان به انتقاد از پرداخت وام‌های برمبنای دلار پرداخت و اعلام کرد وام‌های بین‌المللی باید براساس طلا پرداخت شوند. رئیس جمهور ترکیه این بحث را این گونه مطرح کرد  که: چرا تمامی وام‌ها به صورت دلار پرداخت می‌شود. اجازه دهید یک واحد پول دیگر برای خود انتخاب کنیم. اردوغان اخیرا در سخنرانی خود در کنگره جهانی کارآفرینی در استانبول  اعلام کرد: پیشنهاد من این است که پرداخت وام‌ها براساس واحد طلا صورت گیرد.

رئیس جمهور ترکیه در این کنگره افزود: وقتی مبنای تجاری دلار باشد دنیا همیشه تحت فشار ناشی از قیمت ارز قرار دارد. ما باید کشورها و ملت‌ها را از زیر بار فشار قیمت ارز نجات دهیم. طلا هیچگاه در طول تاریخ ابزاری برای ظلم و ستم به ملت‌ها نبوده است.

ترکیه یکی از کشورهایی است که ذخایر طلای خود را از آمریکا خارج کرده است.  موج خروج ذخایر طلا وقتی آغاز شد که ونزوئلا در سال 2012 اعلام کرد این کشور توانسته است 160 تن از ذخایر طلای خود به ارزش 9 میلیون دلار را به کشورش برگرداند. به دنبال آن بانک فدرال آلمان درخواست پس گرفتن 300 تن ذخیره طلا خود را مطرح کرد با این حال بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد این پروسه هفت سال زمان می‌برد. هلند نیز 122.5 تن از ذخایر خود را توانست از بانک مرکزی آمریکا پس بگیرد.

راشاتودی به نقل از یک منبع اروپایی گزارش داد بانک‌ها شروع به بازپس‌گیری ذخایر طلا خود طی چند سال اخیر کرده‌اند و این بدان معنا است که دنیا پیش از مواجهه با مسئله برکسیت، بحران کاتالونیا، رئیس جمهوری ترامپ و یا افزایش تنش‌ها میان کمیتۀ اجرایی شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی در بروکسل و کشورهای اروپای شرقی به این مسئله پرداخته است.

گفته می‌شود در سال 2017 بانک مرکزی ترکیه بخشی از ذخایر طلای خود را از سیستم بانک مرکزی آمریکا خارج کرد. این ذخایر پیشتر در بانک مرکزی آمریکا سپرده‌گذاری شده بودند و براساس گزارش سالانه مقدار آن 28.7 تن طلا برآورد شد.