وزرای خارجه زن جهان جمع می شوند

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا روز یکشنبه نشست دو روزه وزرای خارجه گروه هفت در شهر تورنتو را در حالی افتتاح کرد که یک نشست نیز با همراهی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای همتایان زن خود در جهان برگزار کرد.

در کنار دیپلمات‌های ارشد مرد متعلق به اکثر کشورهای گروه هفت، وزرای خارجه زن از کشورهای غنا، اکوادور، پاناما، جامائیکا، گواتمالا و کلمبیا نیز بودند.

فریلند گفت که به همراه موگرینی تصمیم گرفته تا در تاریخ های ۲۱ و ۲۲ سپتامبر پیش از برگزاری نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل میزبان مذاکراتی برای این وزرای خارجه زنِ "الهام بخش" باشد.

او گفت: ما مطمئن هستیم که یک چنین ابتکار عملی منجر به یک سری مباحثات سازنده خواهد شد.

موگرینی صراحتا این نشست برنامه‌ریزی شده را با رخداد بعدی در سازمان ملل مرتبط دانسته و گفت: ما معتقدیم که این یک راه بسیار مهم خواهد بود برای آن که درها به روی تفاهم باز شود.

فریلند در عین حال خاطر نشان کرد، تارو کونو، وزیر خارجه ژاپن شب پیش از نشست با نمایندگان زن یک مراسم شام مشترک داشته است.

او ضمن تشکر از وزیر خارجه ژاپن به شوخی گفت: همه ما وزرای خارجه زن گفتیم که در اغلب نشست‌هایی که ما در آنها حضور داریم اکثریت با مردان است و تارو کونو دیشب کمی از وضعیتی که اغلب برای ما پیش می آید را حس کرد.