آیا رویا‌های اردوغان به دست عبدالله گل بر باد می‌روند؟

 این احتمال،‌ موجی از نگرانی را در میان اعضای ارشد حزب حاکم عدالت و توسعه به ویژه حلقه نزدیک به اردوغان به وجود آورده است چرا که این رویارویی به پراکندگی آرای این تشکیلات سیاسی و انتقال به سبد آراء انتخاباتی سایر احزاب منجر می‌شود.

به نوشته رسانه های ترکیه، خطر نامزدی عبدالله گل در انتخابات ریاست جمهوری از سوی نزدیکان اردوغان بسیار جدی قلمداد شده و رییس جمهوری ترکیه افرادی را مامور مذاکره با گل برای انصراف از نامزد شدن در انتخابات کرده است.

روزنامه جمهوریت به نقل از منابع موثق مدعی شد که اردوغان، ابراهیم کالین سخنگوی خود و ژنرال خلوصی آکار رییس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور را مامور مذاکره با عبدالله گل و متقاعد کردن وی به انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری کرده است.

روزنامه حریت نیز در گزارشی مدعی شد مذاکرات اعضای ارشد حزب حاکم برای منصرف کردن عبدالله گل از چندی پیش به صورت مستمر ادامه دارد و بنا بر اخبار دریافتی از منابع موثق، بولنت آرنج معاون سابق نخست وزیر و احمد داوود اوغلو نخست وزیر سابق نیز دیدارهایی با عبدالله گل در استانبول داشته‌اند. در این مذاکرات نارضایتی رییس جمهور سابق از برقراری وضع فوق العاده، عملکرد‌های نظامی، سیاست خارجی و اقدامات ترکیه در سوریه مطرح شده است.

اواخر سال گذشته میلادی اظهارات انتقادی عبدالله گل در خصوص وضعیت اداره کشور، اختلافات میان او و اردوغان را بیش از پیش آشکار کرد. این اختلافات ادامه دار جناح عبدالله گل و اردوغان در درون حزب عدالت و توسعه آرام آرام ادامه داشت تا این که در هفته های اخیر اخباری مبنی بر احتمال رویارویی این دو عضو بانفوذ حزب حاکم با یکدیگر در انتخابات آتی منتشر شد.

رقابت عبدالله گل با اردوغان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ممکن است همه رویاهای اردوغان را برای طولانی کردن هر چه بیشتر سیطره خود بر قدرت که راه آن با اصلاح قانون اساسی هموار شده است، بر باد بدهد.